Social trading to ciekawy sposób wejścia na rynek inwestycyjny. Pozwala korzystać z wiedzy doświadczonych traderów i naśladować ich posunięcia. Co to jest social trading i dlaczego nie należy traktować go wyłącznie jako cudowną formułę na zarobek? Sprawdź!
Co to jest social trading?
W dużym skrócie social trading, nazywany także handlem społecznościowym, to rodzaj inwestowania, w którym trader czerpie z wiedzy innych graczy rynkowych, śledząc ich ruchy i poznając ich strategie inwestycyjne.
W social tradingu z jednej strony można uczyć się handlu od traderów, których cenisz, obserwujesz i z których poglądami inwestycyjnymi się zgadzasz. Z drugiej strony – to także ciekawy sposób na zdobywanie informacji rynkowych, oszczędność czasu podczas inwestowania, a także szybki dostęp do pewnego obrazu rynku. Warto przy tym pamiętać, że to nie cudowny sposób na bezwysiłkowe zarabianie – zawsze należy zachować otwartą głowę i nie podejmować decyzji w sposób bezrefleksyjny.
Techniką, która pozwala dosłownie kopiować ruchy innych uczestników rynku, jest copy trading lub mirror trading. Choć oba zjawiska (social trading i copy trading) mogą być do siebie zbliżone, to jednak nie należy ich bezpośrednio ze sobą łączyć.
Social trading – zalety
Skoro wiesz już, co to jest social trading, czas zastanowić się nad głównymi plusami takiej strategii inwestycyjnej, a także zaletami popularnych platform social tradingowych. Można tu wymienić m.in.:
- Rozwijanie własnych umiejętności – obserwując zachowania handlowe innych, można wyciągać ciekawe wnioski, poszerzać własną wiedzę, badać nowe instrumenty inwestycyjne lub po prostu przyspieszyć proces poznawania rynku.
- Analiza danych finansowych – social trading jest alternatywnym sposobem na analizowanie danych finansowych płynących z rynku. Obserwacja uczestników rynku daje szerszy pogląd na różne aktywa, techniki inwestorskie czy podejścia do rynku.
- Praca w grupach – wiele platform oferujących social trading (np. AvaSocial) pozwala korzystać z aplikacji, w której nawiązuje się bezpośredni kontakt z innymi inwestorami. Można tu m.in. zadawać pytania swoim mentorom lub nawet całym grupom, w których uczestniczymy. To pozwala odkrywać nowe efektywne strategie.
- Inspirowanie się innymi – social trading pozwala śledzić innych uczestników rynku i swobodnie, zgodnie z własnymi potrzebami, korzystać z ich technik inwestycyjnych.
- Możliwość kopiowania transakcji – oprócz możliwości inspirowania się innymi graczami rynkowymi, w social tradingu dostępne są także opcje kopiowania ich posunięć. Warto jednak pamiętać, że powielanie ruchów nawet najlepszych inwestorów może przynieść zarówno zyski, jak i straty. Wynika to z ogólnego i permanentnego ryzyka związanego z handlem.
- Budowanie sieci społecznościowych – inwestorzy, którzy dzielą się najlepszymi transakcjami, mogą budować swoje własne sieci. Dołączając do nich, możesz odbierać sygnały transakcyjne w czasie rzeczywistym, komentować posunięcia traderów, a także dzielić się wiedzą z innymi.
- Dostęp do szerokich statystyk – na większości platform social tradingowych znajdziesz dokładne statystyki, które pozwolą Ci m.in. ocenić posunięcia inwestycyjne wybranych traderów, sprawdzić, ile osób podąża za ich wskazówkami, czy po prostu zdobyć kompleksowe informacje potrzebne do kolejnych inwestycji.
Social trading – wady rozwiązania
Choć social trading może na pierwszy rzut oka wydawać się idealnym sposobem inwestowania, który mogą wybrać nawet mało doświadczeni uczestnicy rynku, to jednak warto pamiętać, że inspirowanie się innymi lub kopiowanie 1:1 ich posunięć nie zawsze jest opłacalne.
Każdy uczestnik rynku stosujący social trading – nawet posiadający doskonale zdywersyfikowany portfel i na bieżąco monitorujący swoje transakcje – jest narażony na ryzyka i zmienności związane z inwestycjami.
W social tradingu niebezpieczeństwa dotyczą dwóch obszarów:
- Po pierwsze, wynikają one ze wspominanego już wcześniej ogólnego poziomu ryzyka towarzyszącego danej transakcji na rynku finansowym. Przed inwestowaniem jakichkolwiek środków, czy to na giełdzie, czy na rynku Forex, warto m.in. dokładnie wybrać swój cel inwestycyjny, poznać aktualną sytuację rynkową, określić kwotę, którą możemy swobodnie przeznaczyć na tego typu posunięcia, a także stale edukować się w zakresie finansów. Nigdy nie inwestujmy środków, na których utratę nie możemy sobie pozwolić.
- Po drugie, ryzyka social tradingu mogą wynikać także ze specyfiki tego typu rozwiązań. Często zdarza się, że tzw. providerzy (traderzy śledzeni przez innych inwestorów, tzw. followerów) pozyskują prowizje od brokerów, z którymi współpracują. Na czym zarabiają? Np. na zwiększającej się liczbie followerów, którzy generują ruch na platformie transakcyjnej.
Generuje to pewien konflikt interesów – zyski providera nie są w prostej linii powiązane ze skutecznością jego strategii handlowej, a z tym, w jaki sposób może sprzedać swoją strategię.
Choć mechanizm jest naturalny w dzisiejszym świecie i przypomina np. sposób zarobku influencerów, którzy są finansowani przez duże marki, to jednak warto zdawać sobie z niego sprawę.
Zagrożeniem w social tradingu może być także automatyczne kopiowanie wszystkich posunięć wybranego inwestora. Przed zastosowaniem danej strategii warto samodzielnie poznać rynek i wyrobić sobie zdanie odnośnie do różnych rodzajów transakcji. Dzięki temu unika się bezrefleksyjnego podążania za ruchami innych traderów, bez zrozumienia filozofii, jaka może za tym stać.
Forex social trading to jedna ze strategii inwestycyjnych. Można na nią postawić, gdy choć trochę poznaliśmy już specyfikę rynku i wiemy, czego można się spodziewać, wchodząc w zmienne i często bardzo zaskakujące inwestycje.
Zanim zdecydujesz się skorzystać z social tradingu, koniecznie sprawdź naszą platformę e-learningową AvaTrade School! Znajdziesz tam mnóstwo bezpłatnych porad dotyczących inwestowania i wejścia na rynek. Nie czekaj, dołącz już dziś i poszerz swoją wiedzę odnośnie handlu różnymi aktywami!
Powyższa informacja stanowi publikację handlową i jest upowszechniania w celu promocji usług świadczonych przez Ava Trade EU Ltd.