Dywergencja i konwergencja to dwie różne metody handlu. Obie doskonale wspierają analizę techniczną. Warto więc włączać je do swojej analizy rynku. Wykorzystanie dywergencji i konwergencji (nazywane wyłapywaniem czy wychwytywaniem) pozwala często wytypować moment na wejście w daną transakcję. Co jeszcze warto wiedzieć o obu zjawiskach?
Konwergencja – co to jest?
Zbieżność, podobieństwo i współgranie to określenia, które oddają istotę konwergencji. W tradingu konwergencja jest tożsama z powrotem do historycznych zależności. Zarówno wektor wykresu ceny aktywów, jak i cena wskaźnika zaczynają się do siebie zbliżać. W szerszym aspekcie konwergencja jest efektem tego, że rynek nie pozwala na sprzedaż aktywa po dwóch cenach jednocześnie. Warto nadmienić, że konwergencja (ale i omawiana dalej dywergencja) mogą dotyczyć poruszania się dwóch trendów, cen lub wskaźników.
Pojęcie konwergencji nierozerwalnie łączy się z momentem, gdy cena kontraktu futures i cena gotówkowa towaru bazowego zbliżają się do siebie w miarę upływu czasu. Gdyby owe ceny nie zbliżały się do siebie, traderzy mogliby wykorzystywać różnice cenowe do generowania szybkich zysków. Dopóki ceny nie zbiegają się, pojawia się natomiast możliwość arbitrażu.
Korzystając z arbitrażu, trader kupuje i sprzedaje aktywa w tym samym czasie, ale na różnych rynkach. To pozwala mu korzystać z pojawiającej się różnicy cen. Arbitraż to działanie, dzięki któremu do generowania zysków wykorzystuje się nieefektywność rynku.
Konwergencja i dywergencja są często pojęciami mylonymi. Wielu traderów określa więc każdą rozbieżność czy zbieżność kierunku cen i wskaźnika technicznego jednym słowem – dywergencja.
Dywergencja i konwergencja – czym się różnią? Co to jest dywergencja?
W teorii pojęciem odwrotnym do konwergencji jest dywergencja. Dywergencja utożsamiana jest z rozbieżnością i oddalaniem się od siebie dwóch trendów, cen lub wskaźników. Dywergencja może być negatywna (niedźwiedzia) lub pozytywna (bycza). Ta pierwsza sygnalizuje zbliżające się spadki cen, a druga – ich wzrosty. Co ważne, traderzy korzystający z analizy technicznej odczytują dywergencję jako sygnał do zawarcia transakcji. Według nich zwiastuje ona bowiem odwrócenie trendu.
Dywergencja jest rozbieżnością między ceną waloru (notującą maksima lub minima), a jego wskaźnikami technicznymi. Można to bardzo łatwo zobrazować konkretnym przykładem. Jeśli wybrany przez nas instrument notuje doskonały wynik, a oscylatory giełdowe wcale na to nie wskazują i informują o trendzie przeciwnym – mamy do czynienia z dywergencją.
Jak wspominaliśmy już wcześniej, taki moment rynkowy może najczęściej zmierzać do swojego punktu zwrotu. Traderzy spodziewają się więc, że cena zacznie spadać, co jest idealnym momentem na rozpoczęcie zyskownej transakcji.
Warto też zdać sobie sprawę, że dywergencje są częstym zjawiskiem, można je obserwować na różnych interwałach czasowych, a przy tym są bardzo logiczne. Jeżeli bowiem dwa rynki są ze sobą związane, a w pewnym momencie poruszają się w zupełnie innych kierunkach, to przede wszystkim wynika to z jakiegoś konkretnego faktu. Ponadto ceny w późniejszym czasie wrócą prawdopodobnie do poprzednich zależności, czyli nastąpi konwergencja.
Jak wychwycić dywergencję?
Znając oba pojęcia, czyli konwergencję i dywergencję, wielu uczestników rynku może zacząć zastanawiać się, jak wyłapać taki zmienny trend. W końcu prawidłowe wyznaczenie dywergencji, czyli punktu zwrotnego zwiastującego spadki cen, może okazać się kluczem do realnych zysków.
W pierwszej kolejności warto wiedzieć, że jest kilka rodzajów dywergencji. Mogą one dotyczyć jednego rynku walutowego, akcyjnego czy surowcowego. Dywergencje mogą zachodzić np. pomiędzy parami walutowymi czy poszczególnymi surowcami, ale także całymi rynkami. Mogą trwać długo lub krótko, a także dotyczyć różnych faktorów rynkowych, np. WIG20 a stopa bezrobocia w Polsce.
Poniżej opisujemy kilka wskaźników, dzięki którym możliwe jest wychwycenie dywergencji:
- Oscylator scholastyczny – Stochastic, nazywany także wskaźnikiem STS, to jedno z bardziej uniwersalnych narzędzi analizy technicznej. Miernik pozwala na pomiar zmiany ceny w wybranym okresie czasu. Dzięki wskaźnikowi STS możemy więc określić tempo wzrostu czy spadku wartości wybranego instrumentu inwestycyjnego. Oscylatory, jak sama nazwa wskazuje, oscylują w określonym wcześniej przedziale. Jeśli ceny zamknięcia znajdują się w górnej granicy – mamy trend wzrostowy, jeśli w dolnej – spadkowy.
- MACD – Moving Average Convergence/Divergence, czyli średnia krocząca konwergencja/dywergencja to kolejny wskaźnik analizy technicznej, który pozwala określić ogólny trend danego aktywa. Doskonale sprawdza się w dywergencjach. Kiedy dochodzi do rozbieżności? Gdy MACD i rzeczywista cena nie są tożsame. Co ciekawe, MACD działa jak dwa wskaźniki, ponieważ dzięki niemu zidentyfikujesz trend, a przy tym zmierzysz jego siłę.
- RSI – Relative Strength Index, czyli indeks siły względnej, pomaga identyfikować wykupione i wyprzedane rynki. Dzięki niemu inwestor może ocenić kondycję cen aktywów na rynku, a także wyznaczyć potencjalne zmiany kierunków. To również rodzaj oscylatora, więc wyniki podawane są tu w zakresie 1-100.
- CCI – Commodity Channel Index, czyli indeks kanałowy to rozwiązanie stosowane na początku swojego istnienia do analizy rynków towarowych. CCI pokazuje pozycję ceny w stosunku do jej średniej. Całość dotyczy wybranego okresu czasu. Oscylator CCI jest idealnym narzędziem do wskazania dywergencji między jego wskazaniami a kursem wybranego instrumentu finansowego.
Dywergencje i konwergencje to ciekawe zjawiska rynkowe. Wskazują na rozbieżności między wskaźnikami technicznymi a ceną wybranego waloru. Dywergencje są często wykorzystywane do wyznaczenia punktu zwrotnego na danym rynku. To rozwiązanie polecane jest szczególnie traderom korzystającym ze strategii swing tradingu, którzy poszukują swingów, czyli końców korekt.
Chcesz pogłębiać wiedzę o tradingu? Dołącz do platformy e-learningowej AvaTrade School i znajdź bezpłatne materiały, które pomogą Ci wejść bezpieczniej w świat inwestycji.
Powyższa informacja stanowi publikację handlową i jest upowszechniana w celu promocji usług świadczonych przez Ava Trade EU Ltd.