W I kw. 2023 r. sprzedaż leków na otyłość wzrosła o ponad 100% w ujęciu rocznym. To jedna z najszybciej rozwijających się branż. Firmy z grupy Big Pharma produkujące popularne preparaty notują rekordowe zyski, jednak pojawiają się również kontrowersje.
Leki na otyłość – Big Pharma notuje rekordowe zyski
Lista leków na odchudzanie, które w ciągu ostatnich dekad została wycofana z rynku i uznana za potencjalnie niebezpieczne jest długa. Wprowadzony niedawno na rynek Ozempic stał się jednak symbolem przemian, które obecnie obserwuje się nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale również coraz częściej w Europie. Preparat, którego celem było wsparcie leczenia cukrzycy, powodował skutek uboczny w postaci utraty wagi. Jak łatwo się domyślić, szybko zyskał na popularności, a w sieci zaczęły pojawiać się plotki o amerykańskich celebrytach, którzy stosują go w celu utrzymania idealnej sylwetki. Od tego czasu na rynku pojawiło się kilka podobnych preparatów, a dzięki nim firmy z grupy Big Pharma notują rekordowe zyski.

Zdecydowanie najpopularniejszymi preparatami obecnie są Mounjaro Eli Lilly, Ozempic Novo Nordisk czy Wegovy. Zaledwie rok po opublikowaniu przez firmę Eli Lilly wyników, z których wynika, że preparat zawierający tirzepatyd (sprzedawany pod nazwą handlową Mounjaro) przyczynia się do redukcji masy ciała na poziomie nawet 20%, produkt stał się najbardziej reklamowanym w ostatnich latach, a to oznacza, że dołączył do tzw. panteonu leków zmieniających kulturę i znalazł się obok takich preparatów, jak Prozac czy Viagra. Wówczas akcje spółki Eli Lilly (LLY) poszybowały w górę.
Obecnie wartość rynkowa firm Eli Lilly oraz Novo Nordisk wynosi ponad 400 mld USD, a to uczyniło je odpowiednio drugą i trzecią pod względem wielkości spółkami w całej grupie Big Pharma. Jak zauważa analityk Barron’s Josh Nathan-Kazis, ich przychody stanowią obecnie 25-30% przychodów lidera zestawienia, a więc Johnson & Johnson (kapitalizacja na poziomie 425 mld USD).
Podczas konferencji prezentującej wyniki finansowe za I kw. przedstawiciele Novo Nordisk informowali o 25% wzroście sprzedaży w skali roku. W analogicznym okresie zysk operacyjny wzrósł o 28%. Podniesiono prognozy na cały 2023 r., pomimo niedoborów preparatu Ozempic na rynku.
“Sprzedaż GLP-1 wzrosła o 50%, napędzana przez wzrost w Ameryce Północnej. (…) Sprzedaż produktów do leczenia otyłości wzrosła ogółem o 124%. W operacjach międzynarodowych sprzedaż wzrosła o 65%, napędzana zarówno przez Saxenda, jak i Wegovy. W Ameryce Północnej sprzedaż leków na otyłość wzrosła o 156%” – przekazała na konferencji Camilla Sylvest, wiceprezeska Novo Nordisk.
Tekst przygotował FXMAG