Przeanalizujmy spółkę Porsche. W dzisiejszym artykule skupimy się na analizie dobrze wszystkim znanej spółki Porsche. Sprawdzimy na czym opiera się podstawowa działalność firmy oraz jakie plany ma ona na najbliższe lata, jakie działania ma zamiar wdrożyć w celu rozwoju i przyciągnięcia nowych klientów.
Porsche to nie tylko sportowe samochody
Porsche na początku lat 90-tych zdało sobie sprawę, że nie zwiększy znacznie skali działalności, jeśli nie odejdzie nieco od tradycji. Rynek na luksusowe sportowe samochody jest mimo wszystko ograniczony. Z tego powodu konieczne było poszerzenie grona klientów. Kluczowe było wymyślenie z jakiego modelu będą chcieli skorzystać klienci, którzy chcą jechać luksusowym samochodem, który nie będzie typowym Porsche 911.
Zdecydowano się na rozwój segmentu SUV – lubiany zarówno przez klasę średnią, jak i wyższą. Zaczęto rozwijać koncept Porsche Cayenne, które trwa do teraz. Jest to bardzo popularny model. W 2021 roku Porsche dostarczyło na rynek około 80 000 sztuk tego modelu.
W kolejnych latach zdecydowano się na rozwój kolejnych konceptów takich jak: Panamera, Macan, Taycan. Ten ostatni to elektryczny sportowy samochód, który wszedł do sprzedaży od 2019 roku i zdołał przyciągnąć nowych klientów (60% kupujących Taycan po raz pierwszy w życiu kupiło Porsche).
Kluczowy jest wzrost populacji ludzi bogatych o majątku netto przekraczającym 1 mln USD
Obie spółki właśnie tę grupę klientów starają się przekonać do zakupienia produktów swojej marki. Bogacenie się społeczeństwa, szczególnie w Azji, będzie powodować, że wzrośnie popyt na luksusowe samochody. Skorzystają z tego marki z dużą rozpoznawalnością na tym rynku.
Czynnikiem, który ma wspierać wzrost sprzedaży, jest prężnie rozwijający się segment SUV-ów. Według danych zaprezentowanych przez S&P Global, rynek tego typu samochodów ma rosnąć w latach 2021-2026 średniorocznie o 6%.
Oprócz tego ważny jest także segment “elektryków”, który ma rosnąć w tempie 34%. Warto jednak nadmienić, że wzrost rynku elektryków dotyczy każdej kategorii produktów, również tych z niższej półki cenowej. Celem dla Porsche jest osiągnięcie 80% sprzedaży “elektryków” w przychodach ogółem do 2030 roku. Elektryki z jednej strony “skanibalizują” samochody z napędem spalinowym, ale mogą przekonać bogatych ludzi, którzy chcą być “eko”, do kupna samochodów Porsche lub Ferrari.
Porsche: półka wyżej, niż Mercedes
W 2022 roku mieliśmy debiut giełdowy Porsche Aktiengesellschaf (AG) – czyli producenta samochodów Porsche. Warto nadmienić, że na giełdzie notowany jest jeszcze Porsche Automotive Holding, który jest spółką holdingową i posiada ponad połowę głosów w firmie Volkswagen.
Porsche AG jest przykładem firmy, która potrafiła zwiększyć skalę sprzedaży bez narażenia marki na stanie się “powszechną”. W 1964 roku Porsche wyprodukowało 11 tys. samochodów. W 2021 roku liczba dostarczonych samochodów przekroczyła 300 tys. Mamy więc prawie 30-krotny wzrost skali działania w ciągu 57 lat. Pomogły nowe modele oraz szukanie kolejnych nisz rynkowych.
Źródło: Porsche
Tekst sporządził FXMAG