Właściciel Facebooka po raz drugi w ciągu kilku miesięcy zwalnia masowo pracowników. Tymczasem Apple na razie nie podjęło takiej decyzji. W czym tkwi sekret producenta iPhone’ów?
Meta zwalnia masowo, już po raz drugi w ciągu kilku miesięcy
Tego rodzaju masowe zwolnienia są nowością w spółce Marka Zuckerberga. Przypomnijmy jednak, że Meta to nie jedyny gigant technologiczny, który ostatnio zwalnia masowo, bo robią tak również Microsoft, Alphabet (Google) czy Twitter. Plan zwolnień w Meta ma zostać ogłoszony pod koniec kwietnia.
Mark Zuckerberg przyznał, że decyzja o kolejnych masowych zwolnieniach była trudna. Wskazał w komunikacie rozesłanym do pracowników, że spółka została zmuszona do tego przez wysokie stopy procentowe w USA i niestabilność geopolityczną oraz rosnącą liczbę regulacji.
Z danych serwisu layoffs.fyi wynika, że w 2023 r. jak do tej pory w branży przeprowadzono 138 300 redukcji etatów w 485 firmach technologicznych. Jeśli chodzi o liczbę zwalnianych, jak na razie rekord należy do Google (12 000 w styczniu). Jednak największy ubytek etatów procentowo zalicza właśnie Meta.
Źródło: layoffs.fyi
A dlaczego Apple nie zwalnia masowo?
Pewnie zauważyliście, że brakuje w tym zestawieniu jednego znaczącego gracza. To Apple. Producent iPhone’a jeszcze nie dokonał masowych zwolnień.
Dlaczego?
Apple jest najbardziej wydajną z głównych amerykańskich firm technologicznych, jeśli chodzi o przychody generowane przez jednego pracownika. W ostatnim roku podatkowym wyniosły one około 2,4 mln USD, a w ciągu 5 lat średnio około 2,1 mln USD – wynika z danych FactSet.
A jak to wygląda u innych Big Techów?
W przypadku Meta ten wskaźnik sięga 1,35 mln USD w 2022 roku, i był on poniżej 5-letniej średniej (1,5 mln USD). Apple pod względem tego wskaźnika bije również Alphabet czy Microsoft.
Analitycy firmy Evercore zwracają uwagę, że Apple nigdy nie zatrudniał agresywnie, nawet w czasie pandemii. „Teraz Apple nie musi redukować zatrudnienia, w przeciwieństwie do innych firm technologicznych. W dalszym ciągu uważamy, że Apple jest dzięki temu spółką porównywalną do segmentu dobra konsumenckie oraz dobra luksusowe” – stwierdzili eksperci Evercore.