Regulacje UE – tąpnięcie w motoryzacji
Nowe przepisy regulujące emisję dwutlenku węgla dla samochodów wyprodukowanych od początku 2025 roku, budzą postrach w branży motoryzacyjnej. Za przekroczenie wyznaczonych wartości (odpowiednio 93,6 g CO2/km dla pojazdów osobowych oraz 153,6 g CO2/km dla samochodów dostawczych) grożą drakońskie kary. 95 euro za każdy przekroczony gram dwutlenku węgla.
Koncern samochodowy Stellantis N.V., zrzeszający czołowe marki francuskich, włoskich i amerykańskich samochodów. Od niedawna należy do stowarzyszenia ACEA, które domaga się od Brukseli złagodzenia restrykcyjnych ustaleń.
Producenci samochodów w regionie ostrzegają, że będąc zmuszeni do płacenia kar. Spowoduje to zapaść na rynku motoryzacyjnym – redukcje produkcji, znaczne straty w sprzedaży samochodów elektrycznych oraz fuzje z konkurentami.
Na kłopoty Tesla
Po nagłym i niespodziewanym rozstaniu Carlosa Tarvaresa ze Stellantis N.V. na początku grudnia 2024, które według samego zainteresowanego było „polubowne i spowodowane <>”, nowy zarząd podjął się niespodziewanego kroku, wbrew woli ustępującego CEO – poprosił o pomoc Elona Muska.
Tekst przygotował FXMAG