Aby dobrze wykorzystać okazje rynkowe, warto w pierwszej kolejności wykonać analizę trendu. To działanie pozwala zorientować się, jakie mogą być potencjalne kierunki ruchu cen wybranych instrumentów. Do analizy trendów wykorzystuje się czytelne wykresy. Sprawdź, jak wychwycić trend wzrostowy, spadkowy lub boczny!
Analiza trendu – co to jest?
Rozpoczynając rozważania na temat analizy trendów, warto podkreślić, że trend to ogólny kierunek, w którym podąża rynek. W dużym skrócie, w trendzie wzrostowym przewagę mają kupujący, w trendzie spadkowym – sprzedający. W przypadku, gdy na rynku dominuje trend boczny – siły rynkowe są w równowadze. Trendy mogą być krótkoterminowe (do ok. 3 tygodni), średnioterminowe (nawet do kilku miesięcy) czy długoterminowe (trwające ponad rok).
Omawiana w tekście analiza trendu to metoda na przewidywanie ruchu cenowego na rynku finansowym. Wspiera inwestorów w prognozowaniu trendów, ale jednocześnie nie gwarantuje trafności decyzji inwestycyjnych. Do analizy można wykorzystać szereg narzędzi, które opisujemy w kolejnych akapitach. Warto dodać, że analiza trendu to podstawa analizy technicznej, czyli badania rynku na podstawie jego dotychczasowych zachowań.
Jak przeprowadzić analizę trendów?
Analiza trendów nie musi być skomplikowana. Oto kilka najpopularniejszych narzędzi wykorzystywanych do określenia, jak aktualnie podąża rynek:
- Linie trendu – aby zacząć zauważać i wychwytywać trendy, należy stworzyć linię trendu. Co to jest? To linia, którą kreśli się na wykresie danych. Pokazuje ona ogólny kierunek, w którym podąża rynek. Ten parametr daje możliwość oceny, czy mamy do czynienia z trendem spadkowym, wzrostowym czy bocznym.
- Price action – podejście, które wskazuje, że wszystko, co musisz wiedzieć o rynku, jest już zawarte w cenie. Wzrost cen pokazuje, że rynek jest kontrolowany przez kupujących, natomiast spadek – że kontrolę przejmują sprzedający. W price action kluczowym narzędziem są czytelne wykresy ze świecami japońskimi (tzw. doji).
- Średnie ruchome (kroczące) – metoda średniej ruchomej polega na utworzeniu wskaźnika podążającego za trendem. Bazuje on na historycznych cenach danego aktywa. Średnie ruchome przesuwają się wraz z kierunkiem notowań – rosną lub spadają. Średnie kroczące mają na celu wygładzenie często bardzo dynamicznych ruchów cen i wskazanie głównego trendu.
- Analiza szczytów i dołków – dość prosta strategia, która opiera się na szczytach i dołkach. Trend możemy zaobserwować tu w dwóch sytuacjach: w ruchu wzrostowym, gdy każdy kolejny szczyt i dołek są wyżej od poprzednich lub w ruchu spadkowym, gdy każdy kolejny dołek i szczyt są niżej od poprzednich.
- Wstęgi Bollingera – wskaźnik pokazujący trend ceny oraz jej zmienność. Te kanały cenowe wykreślone są powyżej i poniżej ceny. Wstęgi bazują na zmienności cenowej – rozszerzają się, gdy cena zaczyna się wahać, a trend umacniać oraz kurczą, gdy następuje konsolidacja.
- Average Directional Movement Index (ADX) – ADX to popularny wskaźnik trendu, który pokazuje nie tyle sam kierunek trendu, co jego siłę. Tę wartość podaje się w skali od 1 do 100. Zakres poniżej 20 to słaby trend, powyżej 40 – silny, a powyżej 50 – niezwykle silny.
Analiza trendów a trading
Analiza trendów, która jest kluczowym elementem analizy technicznej, to – zdaniem jej zwolenników – podstawa do podejmowania decyzji tradingowych. Inwestor może tutaj wykazać się dwojakim podejściem: kontrariańskim lub momentum.
W podejściu kontrariańskim inwestorzy ustawiają się w przeciwnej pozycji do trendu głównego. To m.in. skup akcji po dużych spadkach lub sprzedaż po wysokich wzrostach. Tutaj poszukuje się sytuacji, w których na rynku panuje skrajny pesymizm lub skrajny optymizm. Kontrarianie ustawiają się wtedy całkowicie odwrotnie do głównego trendu.
Z kolei w przeciwieństwie do podejścia kontrariańskiego mamy strategię momentum. Inwestor skupuje tu walory, które notują zwyżki rynkowe. Niekiedy wybiera się także pozycję krótką na instrumentach, które znacznie tracą. W dużym uproszczeniu to podejście polega na podążaniu za trendami. Warto jednak dodać, że ważna jest tutaj wysoka dynamika zmian.
Analiza trendu to metoda identyfikacji kierunków, w jakich porusza się rynek. Pozwala ona przewidywać przyszłe ruchy cen i podejmować bardziej świadome decyzje inwestycyjne. Możesz tu podążać za trendem głównym lub wręcz przeciwnie – działać w myśl idei kontrariańskiej.
Oczywiście warto zaznaczyć, że nawet najlepiej wykonana analiza trendu pozostaje pewną formą spekulacji. To podejście w żaden sposób nie chroni od ryzyka, które jest nieuniknione w przypadku obecności na giełdzie. Dlatego nigdy nie należy inwestować środków, na których utratę nie możemy sobie pozwolić!
Jeśli interesują Cię zagadnienia związane z praktycznym aspektem inwestowania – dołącz do platformy e-learningowej AvaTrade School! Zyskasz tu dostęp do bezpłatnych materiałów edukacyjnych, w tym m.in. nagrań wideo, które pozwolą Ci rozwijać swoje umiejętności traderskie!
Powyższa informacja stanowi publikację handlową i jest upowszechniana w celu promocji usług świadczonych przez Ava Trade EU Ltd.