13 czerwca miała miejsce awaria platformy XTB. Popularny broker tłumaczy się i przeprasza. Jak składać reklamacje i co ta awaria może oznaczać dla XTB?
13 czerwca miała miejsce awaria systemu transakcyjnego XTB. Padł on w momencie ogłaszania ważnych dla rynku danych makroekonomicznych – publikacji wskaźnika CPI dla USA.
Inwestorzy oburzyli się, jak w listopadzie 2023 po podobnym zdarzeniu. Broker przeprasza i się tłumaczy. Co ta awaria może dla niego oznaczać?
Platforma XTB po raz kolejny pada, broker się tłumaczy
Dane o inflacji oraz z rynku pracy – podczas ich publikacji panuje podwyższona zmienność na rynku. Sugerują one bowiem, jak będzie się kształtowała polityka pieniężna, która jest niezwykle ważna dla notowań akcji i walut, także dla surowców.
Problem w tym, że to nie pierwszy raz, gdy platforma xStation zawodzi w okolicach publikacji takich danych. Wczoraj problemy pojawiły się dokładnie o 14:30 czasu polskiego. Na ekranach użytkowników xStation 5 pojawił się złowieszczy komunikat. I inwestorzy mocno się wzburzyli.
Podobnie było 14 listopada 2023 r. Wtedy także podczas publikacji danych o inflacji w USA doszło do awarii platformy XTB.
Czemu awarie w XTB tak wzburzają inwestorów? Bo broker działa w modelu market maker – czyli jest stroną transakcji. Inwestorzy podejrzewają, że awarie w jakiś sposób stają się korzystne dla brokera i niekorzystne dla jego klientów.
XTB opublikowało oświadczenie ws. awarii z dnia 12 czerwca 2024 r.:
„W środę, 12 czerwca, w godzinach 14:31-15:00, nasza platforma była niedostępna dla klientów. Już chwilę po ogłoszeniu wyników CPI w USA, odnotowaliśmy 14 razy więcej transakcji niż zazwyczaj, co spowodowało zakłócenia w funkcjonowaniu serwera transakcyjnego. W efekcie, klienci nie mogli zalogować się na swoje konto.
Rozumiemy, że niedostępność platformy w momencie podwyższonej zmienności jest niedopuszczalna i przepraszamy za zaistniałą sytuację. Od kilku miesięcy intensywnie pracujemy nad poprawą wydajności i stabilności serwera transakcyjnego. Jesteśmy zdeterminowani, by takie sytuacje nie powtarzały się w przyszłości.
Prosimy wszystkich użytkowników, których dotknęła ta sytuacja, o składanie reklamacji elektronicznie poprzez formularz dostępny w pokoju inwestora. Wszystkie szczegóły oraz formularz reklamacji są dostępne na naszej stronie internetowej:
Jak składać reklamacje i co awaria może oznaczać dla XTB
„Tego typu sytuacje nie powinny występować, niezależnie od skali działalności brokera. Przyjęliśmy do wiadomości wyjaśnienia oraz przeprosiny XTB i – podobnie jak reszta rynku – będziemy przyglądać się dalszemu rozwojowi wypadków” – komentuje Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych (SII)
SII przypomina, że ocena jakości i bezawaryjności platform internetowych jest jedną z części składowych Ogólnopolskiego Badania Inwestorów (OBI).
„Przeszłe wyniki (np. BM ING) nierzadko wskazywały, że inwestorzy są mocno wyczuleni na uciążliwe awarie. O tym, jak awarie w XTB wpływają na odbiór tego brokera, przekonamy po zakończeniu OBI 2024” – podkreśla SII.
XTB na razie cieszy się rosnącym powodzeniem wśród inwestorów – zapewne głównie dzięki wysokiej jakości user experience. W raporcie za I kwartał 2024 r. broker pochwalił się, że ma już ponad 1 mln klientów na całym świecie.
Artur Babicz, PR Manager XTB Polska, przyznaje, że po awarii w listopadzie minionego roku niemal 77% reklamacji broker rozpatrzył na korzyść inwestorów. Namawia do składania reklamacji poprzez formularz w Pokoju Inwestora (to znacznie skraca proces całej reklamacji).
SII zapewnia, że zajmuje się monitorowaniem nieprawidłowości w domach maklerskich i pozostaje w kontakcie z Urzędem Komisji Nadzoru Finansowego oraz Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jako instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi działalność brokerów.
„Poszkodowanym inwestorom rekomendujemy jak najszybsze wejście na ścieżkę reklamacyjną w danym domu maklerskim. W przypadku negatywnego rozpatrzenia reklamacji, jesteśmy gotowi udzielać wsparcia w dochodzeniu przez inwestorów swoich praw, analogicznie do innych przypadków wspierania naszych członków w sporach prawnych” – zapewnia SII
Tekst przygotował FXMAG