Zespół Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego polskiego sektora finansowego poinformował o próbach oszustwa, wyłudzenia danych osobowych oraz haseł bankowych. Cyberprzestępcy posługują się grafikami przypominającymi witryny Żabki i popularnych banków komercyjnych.
Oszustwo “na Żabkę” – wyłudzanie danych
W sieci pojawiają się fałszywe reklamy promujące inwestycję w sieć sklepów Żabka Polska. Wykorzystują one znany wizerunek i markę, aby skłonić Polaków do przekazania danych.
Na banerach reklamowych umieszczonych w polskim internecie pojawiają się napisy “Zostań inwestorem i zarabiać już teraz!”. Zgodnie z “ofertą” na start wymagana jest kwota 1 tys. zł, a zwrot z inwestycji ma sięgać nawet 25 tys. zł tygodniowo.
Oszuści wykorzystują logo, a także mamią zwrotem “Dobrze znana sieć” czy “Globalny lider rynku”.
Po kliknięciu w reklamę znajdującą się w popularnych mediach społecznościowych użytkownik przenoszony jest na podejrzaną stronę. Następnie wyświetla się okienko, które wymaga podania danych takich, jak imię, nazwisko, e-mail oraz numer telefonu. Na dole mniejszym drukiem znajduje się oświadczenie informujące o tym, kto jest administratorem danych oraz informacja, że należy oczekiwać na kontakt w sprawie potencjalnego zakwalifikowania do programu. Po przekierowaniu na podobną stronę pierwsze, co powinno zwrócić uwagę internautów, jest link.
“Oszuści w fałszywych reklamach oferują wysokie zyski i zachęcają do zainwestowania pieniędzy. Wejście w reklamę prowadzi na niebezpieczną stronę, na której wymagane jest dokonanie rejestracji. Nie ufajcie w tego typu oferty i bądźcie ostrożni!” – informuje CSIRT KNF.
Uważaj na podobne oferty – oszuści wykorzystują
CSIRT KNF informuje również o fałszywych stronach do złudzenia przypominających witryny BOŚ i Credit Agricole. W ten sposób cyberprzestępcy wyłudzają loginy i hasła użytkowników. Instytucja pokazuje, jak weryfikować poprawność linków i adresów URL.
Tekst przygotował FXMAG