Ava Trade Academy Logo
  • Inwestycje
  • Waluty
  • Akcje
  • Kryptowaluty
  • Indeksy
  • Surowce
  • Kompendium wiedzy
  • Klient doświadczony
Platforma e-learningowa
Logowanie
Rejestracja
Ava Trade Academy Logo

Zaloguj się

Przypomnij hasło

Rozpocznij kurs z AVA Trade School
i zostań mistrzem tradingu

Przejdź na stronę
Strona główna  >  Inwestycje   >   Volkswagen na rozdrożu – możliwe zwolnienia i zamknięcie fabryk
cięcie kosztówmotoryzacjaVolkswagenzamknięcie fabryk

Volkswagen na rozdrożu – możliwe zwolnienia i zamknięcie fabryk

Koncern Volkswagen, symbol niemieckiej motoryzacji, stoi przed poważnymi wyzwaniami, które mogą doprowadzić do drastycznych decyzji. Coraz silniejsza konkurencja, szczególnie ze strony chińskich producentów samochodów elektrycznych, oraz problemy finansowe zmuszają firmę do rozważenia zamknięcia kilku zakładów i redukcji zatrudnienia. Czy zwolnienia na masową skalę i zamknięcie fabryk staną się rzeczywistością? Zwolnienia na horyzoncie Według analityków z […] from Volkswagen na rozdrożu – możliwe zwolnienia i zamknięcie fabryk

AvaTradeSchool | 18 września, 2024

Koncern Volkswagen, symbol niemieckiej motoryzacji, stoi przed poważnymi wyzwaniami, które mogą doprowadzić do drastycznych decyzji. Coraz silniejsza konkurencja, szczególnie ze strony chińskich producentów samochodów elektrycznych, oraz problemy finansowe zmuszają firmę do rozważenia zamknięcia kilku zakładów i redukcji zatrudnienia. Czy zwolnienia na masową skalę i zamknięcie fabryk staną się rzeczywistością?

Zwolnienia na horyzoncie

Według analityków z banku Jefferies, Volkswagen może zlikwidować około 15 tysięcy miejsc pracy w najbliższych miesiącach. Powodem jest konieczność znalezienia środków na poprawę finansów firmy. Zamknięcie dwóch lub trzech zakładów mogłoby uwolnić rezerwy w wysokości od 3 do 4 miliardów euro. To pomogłoby firmie w stawieniu czoła bieżącym problemom. Jefferies szacuje, że zamknięcie fabryk spowodowałoby spadek produkcji samochodów o 500-750 tysięcy rocznie.

Cięcia kosztów i koniec umowy z pracownikami

W ramach oszczędności, Volkswagen już zapowiedział zakończenie obowiązującej od 30 lat umowy z pracownikami, która gwarantowała stabilność zatrudnienia w sześciu zakładach w Niemczech. Ten krok jest częścią szeroko zakrojonego planu obniżenia kosztów o 10 miliardów euro. Dla pracowników to z pewnością sygnał, że nadchodzą trudne czasy, a zwolnienia mogą być nieuniknione.

Walka o przetrwanie w obliczu konkurencji

Sytuację Volkswagena dodatkowo komplikuje rosnąca konkurencja na rynku samochodów elektrycznych, zwłaszcza ze strony chińskich producentów. W odpowiedzi na te wyzwania, CEO grupy Volkswagen, Oliver Blume, ogłosił, że koncern musi natychmiast podjąć działania, aby pozostać konkurencyjnym. Wcześniej we wrześniu Blume ostrzegł, że cięcia wydatków są konieczne, aby utrzymać firmę na powierzchni.

Brak alternatywy dla redukcji mocy produkcyjnych

Analitycy Jefferies potwierdzają, że Volkswagen nie ma planu B, który mógłby uniknąć redukcji mocy produkcyjnych. Decyzja o zamknięciu fabryk może przynieść firmie dodatkowe rezerwy finansowe, które będą niezbędne do poprawy sytuacji. W przeszłości, decyzje o zamykaniu zakładów były blokowane przez związki zawodowe, które mają znaczący wpływ na radę nadzorczą Volkswagena, ale tym razem może być inaczej.

Perspektywa związków zawodowych

Choć związki zawodowe mogą wywierać presję na osiągnięcie nowych porozumień z firmą, ich możliwości są ograniczone. Strajki związków mogą dotyczyć jedynie wynagrodzeń, a nie samego zamykania zakładów czy zwolnień, jeśli te nie są objęte umową o ochronie miejsc pracy. Volkswagen może więc mieć możliwość wymuszenia redukcji zatrudnienia bez konieczności uzyskania zgody związkowców.

Europejski rynek motoryzacyjny w kryzysie

Volkswagen nie jest jedynym graczem, który zmaga się z problemami na europejskim rynku motoryzacyjnym. Dyrektor finansowy grupy, Arno Antlitz, zwraca uwagę, że po pandemii popyt na samochody znacznie spadł, a firma boryka się z niedoborem zamówień na poziomie 500 tysięcy pojazdów. Taki spadek popytu odpowiada zdolności produkcyjnej dwóch fabryk, co stawia firmę w trudnej sytuacji.

Tekst przygotował FXMAG

Zarejestruj się tutaj aby zostać
doświadczonym klientem
Zarejestruj się

To Cię zainteresuje

Surowce
Czemu czekolada będzie drożeć? Dlaczego...
Akcje
Alphabet zapowiedział też duży skup...
Kompendium wiedzy
FVG w tradingu – co...
Waluty
Prognoza dla walut. Czy dolara...
Waluty
Gospodarka Norwegii: kiedy obniżki stóp...
Surowce
W ostatnich tygodniach srebro przewyższyło...
Więcej
Aktualności
  • Hossa na rynku polskich akcji ma się dobrze. Czy ten optymizm jest w pełni uzasadniony?​
  • Kredyty mieszkaniowe – ponad półroczna stabilizacja. Mniej kredytów, bo nie ma już programu dopłat do kredytów hipotecznych​
  • Wyniki finansowe Nvidia – najważniejsze dane. Solidne prognozy wyników na kolejne miesiące
  • Nvidia nie przyciąga uwagi? Cena akcji zanurkowała
  • Kim Dzong Un ma więcej ETH niż twórca tej kryptowaluty
  • Dolar wśród największych “spadkowiczów” na rynku walutowym od inauguracji Trumpa
  • WIG-Ukraine – od wielkich wzrostów do nagłego załamania​
  • Kurs bitcoina znowu spada. Start tego tygodnia nie zapisze się dobrze w pamięci inwestorów kryptowalutowych
  • Kurs dolara zaliczył sporą lukę spadkową
  • Koniec zielonej passy kursu Meta. Spółka ogłasza nowe premie dla zarządu
  • Zaawansowana platforma
    tradingowa
    Zacznij zarabiać na giełdzie
    razem z AVA Trade
    Zarejestruj się
    Warto wiedzieć
    Czy waluty skandynawskie podrożeją po...
    Mocny wystrzał akcji górniczych spółek...
    Stopa bezrobocia – powtórka trendu...
    euro
    Zmienność na rynku walutowym: euro...
    Ava Trade Academy Logo
    • Inwestycje
    • Waluty
    • Akcje
    • Kryptowaluty
    • Indeksy
    • Surowce
    • Kompendium wiedzy
    • Klient doświadczony
    Ta strona korzysta z plików cookie, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.Ok