Cena tego metalu w ciągu dwóch lat spadła o ponad 80%, po tym gdy w trakcie poprzednich dwóch wzrosła blisko 12 razy. Olbrzymia zmienność cen miała związek z transformacją energetyczną i pojazdami elektrycznymi. Jednak nie tak, jak można przypuszczać.
Rod – cisza po burzy?
Cena rodu w ostatnich latach zachowywała się bardzo burzliwie. Jeszcze w 2019 roku, za uncję metalu szlachetnego należało zapłacić zaledwie około 2500 USD.
Jednak już wiosną 2021 roku, cena metalu wystrzeliła do 29500 USD za uncję! To oznacza zwyżkę o blisko 1100%.
Gwałtowny rajd spotkały się jednak z gwałtowną przeceną, bo pod koniec 2023 roku kurs rodu oscyluje wokół 4500 USD za uncję. Co dalej? Eksperci z banku inwestycyjnego HSBC spodziewają się, że notowania mogą odbić w przyszłym roku, ale kolejne lata mogą być zaskoczeniem dla inwestorów.
Poniżej zebraliśmy prognozę notowań tego metalu.
Rod – popyt i podaż
Spodziewany jest tylko nieznaczny wzrost podaży rodu, uważają analitycy HSBC.
“Prognozujemy, że globalna podaż rodu pierwotnego wzrośnie o 0,7% rdr w 2023 roku, a następnie odnotowywać będzie tylko nieznaczny (0,5%) przeciętny roczny wzrost w perspektywie średnio- i długoterminowej” – zaznaczyli analitycy HSBC.
Spodziewają się oni jednak, że przeciętna stopa wzrostu podaży rodu z recyklingu, głównie z przetwarzania katalizatorów samochodowych, będzie wzrastać o 4,8% rok do roku w trakcie kolejnych 5 lat.
“Przewidujemy spadek podaży z recyklingu o 3% rdr w 2023 roku ze względu na gromadzenie zapasów rodu w oczekiwaniu na odbicie cen, niższe stawki złomowania i kontrole dotyczące kradzionych katalizatorów samochodowych. Następnie, prognozujemy odbicie podaży recyklingowej o 17% w górę w ujęciu rocznym w 2024 roku”
Transformacja energetyczna jest czynnikiem, który może negatywnie wpłynąć na ceny rodu. To metal, który jest masowo wykorzystywany w produkcji samochodów spalinowych. Jednak jego rola w pojazdach elektrycznych jest znikoma.
W związku z tym, odejście od spalinowych samochodów w kierunku elektrycznych, nie sprzyja zwyżce notowań rodu.
Liczba pojazdów EV w sprzedaży nowych samochodów wzrośnie z 9,7% w 2022 roku do 20,1% w 2025 roku, szacują eksperci HSBC.
“Stanowi to średnio- i długoterminowe zagrożenie dla wzrostu popytu na rod, podczas gdy potencjalne dalsze zaostrzenie norm emisji tlenków azotu w ramach oczekujących przepisów dotyczących emisji w Chinach, Europie i części Stanów Zjednoczonych w nadchodzących latach może częściowo zrównoważyć wpływ spadającej liczby nowo produkowanych samochodów z silnikami spalinowymi” – zauważyli analitycy z HSBC.
Katalizatory samochodowe są głównym źródłem globalnego popytu na rod. To blisko 94%, uwzględniając recykling.
HSBC prognozuje, że globalny wzrost popytu na rod będzie ograniczony i wyniesie 0,8% rdr w 2023 roku, a następnie średnio będzie spadał o 1,2% w latach 2023-27.
Najważniejszym zastosowaniem rodu jest produkcja katalizatorów samochodowych. Według danych firmy analitycznej Johnson Matthey, pochłania ona 90,3% rocznej podaży tego metalu.
Pozostałymi sektorami, które potrzebują rodu są m.in. branża chemiczna (6%), szklana (1,9%) oraz elektryczna (0,5%).
Przyglądając się bliżej kluczowej branży, czyli produkcji katalizatorów, Chiny odpowiadają za 33% popytu na rod. Na drugim miejscu jest Europa (20%), na trzecim Ameryka Północna (18%). Istotnym rynkiem jest także Japonia (9%), podczas gdy reszta świata stanowi 20%.
Tekst przygotował FXMAG