Sprzedaż kamperów spada
Rynek kamperów w Polsce odnotował w ostatnich latach szybki rozwój. Według danych Auto Świat liczba rejestracji w ostatnich latach wyglądała następująco: 2018 roku zarejestrowano 518 nowych pojazdów kempingowych. To stanowiło ponad 50% wzrost w porównaniu do poprzedniego roku. W kolejnych latach tendencja wzrostowa była kontynuowana, osiągając 724 rejestracje w 2019 roku. 1040 w 2020 roku, a w 2021 roku liczba ta podwoiła się w porównaniu do 2020 roku, osiągając 2191 pojazdów. Jednak w 2022 rynek zanotował spadek, zarejestrowano wtedy 1746 kamperów, czyli o ponad 20% mniej niż rok wcześniej. Tendencja spadkowa utrzymała się również w 2023 roku, kiedy liczba nowych rejestracji tąpnęła do 1408, co oznaczało około 28% spadek rok do roku.
Niestety wyniki 2023 r. pokazują, że wróciliśmy do przedcovidowej normalności oraz że okres boomu mamy za sobą. Nic nie wskazuje na to, żeby w najbliższym czasie wyniki z roku 2020 czy 2021 się powtórzyły – komentował wyniki analizy Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Podobne zdanie wyrażają analitycy Motorhome. W ich opinii spadki w rejestracji nowych kamperów w 2023 roku były przewidywalne. – Bardzo wysokie ceny, problemy z dostępnością samochodów bazowych, opóźnienia w dostawach kluczowych komponentów i elementów wyposażenia, a także ogólnie złe nastroje związane z sytuacją gospodarczą na świecie z pewnością wpłynęły na spadek popytu. – komentowali.
Skąd ta popularność kamperów w czasie Covidu?
W latach 2020-2021 praca zdalna zyskała ogromną popularność, a wraz z nią trend na tzw. „workation” – czyli łączenie pracy i wakacji w różnych miejscach na świecie. Kampery, odpowiednio przystosowane do pracy, umożliwiały pracę z dowolnego rejonu.
Nie bez znaczenia jest fakt, iż wiele osób zaczęło postrzegać posiadanie kampera jako jedyną przewidywalną i bezpieczną formę podróżowania w czasie pandemii. Ruch drogowy napotykał na znacznie mniej restrykcji niż loty, a zamknięcie turystycznych ośrodków w wielu krajach ograniczało inne opcje wypoczynku. Kampery i przyczepy oferowały poczucie niezależności i swobody.
Przyczepy kempingowe: Polska vs Europa
Jak zauważa Auto Świat, Polska pozostaje daleko w tyle za resztą Europy w sprzedaży kamperów. Nawet w szczytowym okresie pandemii COVID-19 nasz rynek wyglądał skromnie w porównaniu z europejskimi gigantami. Na przykład w Niemczech w ubiegłym roku zarejestrowano 68 469 nowych kamperów i 21 896 przyczep kempingowych. W całej Unii Europejskiej sprzedaż pojazdów kempingowych spadła w 2023 o około 4% rok do roku, osiągając 210 080 sztuk.
Najczęściej kupowane kampery w Polsce
W zeszłym roku najbardziej popularnymi markami kamperów w Polsce były Volkswagen, Benimar oraz Roller Team. Poniższa tabela przedstawia top 10 najchętniej kupowanych nowych kamperów w kraju.
Tabela. Najchętniej kupowane nowe kampery w Polsce:
Miejsce | Marka | Pierwsze rejestracje 2023 (2022) |
1. | Volkswagen | 446 (608) |
2. | Benimar | 122 (169) |
3. | Roller Team | 96 (262) |
4. | Detlhleffs | 62 (49) |
5. | Hymer | 57 (60) |
6. | Rimor | 56 (98) |
7. | Carthago | 50 (37) |
8. | Chausson | 50(74) |
9. | Rapido | 40 (24) |
10 | Adria | 36 (37) |
Perspektywy są niepewne
Niestety, perspektywy dla nowych kamperów są niekorzystne: ceny idą w dół, a popyt drastycznie spada. – Słaby popyt spotyka się z przytłaczającą nadpodażą nowych pojazdów. Dealerzy starają się zwiększyć zainteresowanie zakupem i zmniejszyć nadwyżkę zapasów za pomocą rabatów i bonusów. – pisali analitycy z caravanmarkt24.pl.
Ile kosztuje kamper w USA? Ogromne przeceny
Podobnie jak w Europie, kryzys na rynku kamperów w USA trwa już od ponad dwóch lat. Przykładem tego jest amerykańska firma Lazydays, jeden z największych dealerów kamperów z licznymi lokalizacjami w całym kraju. Firma odnotowała znaczny spadek przychodów i wolne tempo sprzedaży. W odpowiedzi na trudną sytuację, Lazydays zaczęła oferować ogromne rabaty, niektóre sięgające nawet 55%, jak zauważył popularny portal X „zerohedge”.
Amerykanie borykają się z podobnymi problemami związanymi z dostawami. Sezonowe dane branżowe od RV Industry Association wskazują, że dostawy są niższe od 16-letniej średniej dla tego okresu w roku. – Boom przerodził się w upadek, ponieważ dostępność tych domów na kółkach załamała się. (…) Powell rozbija bańkę na rynku kamperów podwyżkami stóp procentowych. – pisał zerohedge.
Tekst przygotował FXMAG