Ruszyła aplikacja społecznościowa Instagram Threads, która w zasadzie jest… kopią Twittera. Mark Zuckerberg nie mógł jednak znaleźć lepszego terminu na premierę swojego nowego serwisu, w obliczu problemów wizerunkowych i finansowych Twittera. Co ciekawe, plan stworzenia lepszej alternatywy dla portalu Elona Muska może się powieść. I to co najmniej z kilku względów.
Wątki zamiast tweetów?
O północy ze środy na czwartek wystartowała powiązana z Instagramem aplikacja mobilna Threads, dostępna zarówno na smartfony Apple, jak i te z systemem Android. Threads jest platformą pozwalającą na publikowanie treści, która ma stać się lepszą alternatywą dla pogrążonego w problemach Twittera. Meta Platforms zresztą nie kryło się tym, że to właśnie Twitter był inspiracją do powstania Instagram Threads – niektórzy wręcz nazywają nową platformę społecznościową kopią Twittera. Użytkownicy, którzy założą konto na Threads mogą pisać posty (a w zasadzie: wątki, czyli z j. ang. właśnie threads), udostępniać zdjęcia i pliki video, a także komentować posty innych, udostępniać je czy dawać im „serduszka”. Sama szata graficzna aplikacji również nasuwa dość oczywiste skojarzenia z Twitterem i widać, że w Meta Platforms nie starali się o to, by uniknąć zarzutów o kopiowanie.
Instagram Threads jest na razie dostępny wyłącznie w Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii. Aplikacja pojawi się również w Unii Europejskiej, gdy tylko Meta Platforms zapewni zgodność Threads z europejskimi regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych.
Debiut nowej aplikacji koncernu Marka Zuckerberga okazał się dość udany – wg prezesa Meta Platforms, w ciągu pierwszych czterech godzin od uruchomienia Threads konto na platformie założyło 5 milionów osób. Ta liczba podwoiła się (10 mln) po upłynięciu siedmiu godzin od startu aplikacji. W niecałą dobę na Threads konto założyło 30 mln użytkowników, w tym również znane marki i osoby publiczne, takie jak HBO, Netflix, Jennifer Lopez, Arnold Schwarzenegger, Gwen Stefani czy Shakira.
Jednym z kluczy do sukcesu Instagram Threads może być łatwość założenia na nim konta, a w zasadzie przeniesienia go z Instagrama, wraz z zachowaniem swojej nazwy użytkownika i – co najważniejsze – również bazy obserwujących. Jest to o tyle istotne, że Instagram cieszy się ogromną popularnością w wielu krajach i w zróżnicowanych grupach wiekowych, co jest rzadkością wśród aplikacji społecznościowych. Na koniec pierwszego kwartału tego roku z Instagrama korzystało… 2,35 mld aktywnych użytkowników miesięcznie.
Dla porównania, w tym samym okresie (koniec pierwszego kwartału 2023) Twitter miał niecałe 400 milionów użytkowników, z czego przeciętnie 206 mln z nich otwierało aplikację co najmniej raz dziennie.
Threads, korzystając ze swojej bazy użytkowników Instagrama, ma więc bardzo dużem szanse na to, by przegonić Twittera, choć oczywiście to nie liczba kont, a ich aktywność będą w tym wyścigu kluczowe. W tym również aktywność reklamodawców, którzy mogą zmniejszyć swoje dotychczasowe budżety marketingowe na Twitterze, właśnie na rzecz nowej aplikacji Zuckerberga.
Tekst przygotował FXMAG