- Co rekomendują analitycy i jakie są ich prognozy dla walorów firmy?
Niekorzystny obraz polskich dróg
Polacy jeżdżą dość starymi samochodami w porównaniu do innych krajów europejskich. Oczywiście, stan ten ulega poprawie. Baza CEPiK jest aktualnie czyszczona z zakrzywiających rzeczywistość niekorzystnych danych, np. o pojazdach od 10 lat bez badań technicznych i ubezpieczenia OC.
Nie zmienia to jednak faktu, że flota pojazdów w naszym kraju jest relatywnie leciwa. Eksperci Instytutu Samar ocenili w lipcu, że po zweryfikowaniu bazy CEPiK w Polsce średni wiek auta spadnie z 21,54 lat do 16,12 lat. To wciąż dużo.
Dane Rankomat potwierdzają ten stan rzeczy. Ze statystyk firmy opartych o aktualnie zgłaszane do ubezpieczenia samochody wynika, że przeciętny Volkswagen w Polsce jest starszy niż 17 lat. Z kolei Skody i Toyoty, jedne z “młodszych” marek, średnio mają około 13 lat.
Nie ulega zatem wątpliwości, że starych pojazdów jest w Polsce sporo. Będzie ich zapewne coraz więcej: sugeruje to wzrostowy trend wieku statystycznego pojazdu w danych Rankomatu. Analiza firmy pokazała, że od 2015 roku przeciętny staż samochodu zwiększył się o 40 miesięcy. To zwyżka o blisko trzy i pół roku!
Niepotrzebny jest ekspert by stwierdzić, że im starszy pojazd, tym większe szanse wystąpienia usterki. Im bardziej leciwa flota samochodów w kraju, tym wyższa sprzedaż części zamiennych niezbędnych do podtrzymania starszych aut przy życiu.
Niedawne dane przygotowane przez GUS pokazują, że kategoria “samochody i części” doświadczyła największego wzrostu łącznej sprzedaży detalicznej w ciągu ostatnich 12 miesięcy spośród wszystkich segmentów analizowanych przez urząd. Była to zwyżka o 11,2% rok do roku.
Starsza flota aut to szansa dla Auto Partner?
Trend starzenia się floty pojazdów i potencjalnego zwiększenia sprzedaży części zamiennych rodzi pytanie. Czy wzrosną przychody firm działających w tym segmencie. Wzrok kieruje się np. ku notowanej na GPW spółce Auto Partner.
Według ostatniej rekomendacji analityków Noble Securities dla walorów Autopartner. “Otoczenie w postaci wieku europejskiej floty, importu aut używanych i liczby nowych aut pozostaje sprzyjające”.
Notowania Auto Partner dobrze radziły sobie w poprzednich latach, ale niekoniecznie w bieżącym roku. Od początku stycznia akcje spółki potaniały o ponad 15%. To dość marny rezultat w porównaniu do 93,4% zwyżki w całym 2023 roku. Lub do wzrostu o ponad 800% od debiutu giełdowego w czerwcu w 2016 roku.
W ciągu ostatnich kilku miesięcy spółka mierzyła się z czynnikami ograniczającymi przychody, takimi jak obniżki cen części samochodowych czy umocnienie złotego.
„Uważamy, że czynniki ograniczające poprawę wyników, zarówno po stronie przychodowej jak i kosztowej, są przejściowe” – stwierdzili analitycy DM Noble Securities w ostatniej rekomendacji dla Autopartner. – “Dlatego mimo obniżenia prognoz wyników na najbliższe lata pozostajemy optymistycznie nastawieni do potencjału rozwoju spółki, a w konsekwencji i jej oczekiwanej wartości”
Tekst przygotował FXMAG