W Chinach „latające auta” mogą trafić na rynek do końca 2024 r. Można już zamawiać pierwsze modele. Chińscy producenci chcą być pionierami, którzy zarezerwują dla siebie globalny rynek eVTOL.
Chiny wykorzystują swoje umiejętności w zakresie technologii samochodów elektrycznych, aby już teraz zająć znaczną część raczkującego globalnego rynku samochodów latających. Pojazdy pionowego startu i lądowania (eVTOL) – czyli skrzyżowanie helikoptera z samochodem – to atrakcyjne nowe rozwiązanie w zakresie transportu.
Według analityków Morgan Stanley, rynek eVTOL może osiągnąć oszałamiającą wartość 1,5 bln USD rocznie do 2040 roku. Również eksperci Fortune Business Insights przewidują, że wartość globalnego rynku latających samochodów wzrośnie z 255,37 mln USD w 2022 r. do 1,5 bln USD w 2040 r. przy CAGR na poziomie 58,1%.
Tego rodzaju pojazdy mają być wykorzystywane zarówno w transporcie prywatnym, jak i publicznym, zarówno w transporcie osób, jak i towarów. Obsłużą linie lotnicze, logistykę, służby ratunkowe, rolnictwo, turystykę i transport prywatny.
Chiny są pionierem rynku eVTOL
Chiny dominują na raczkującym rynku eVTOL. Wedle raportu China Merchants Securities, Państwo Środka stworzyło połowę wszystkich istniejących modeli eVTOL. Konkurencja została w tyle (USA: 18%, Niemcy: 8%). Chińczycy wykorzystują doświadczenie z zakresu EV, bowiem sukces pojazdów eVTOL zależy od akumulatorów. Wiodący chiński producent akumulatorów Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL) to światowy lider w dziedzinie akumulatorów samochodowych i jednocześnie pionier na rynku rozwiązań akumulatorowych dostosowanych do pojazdów eVTOL.
Pojawiają się sygnały, że wiele chińskich koncernów samochodowych – takich jak XPeng i EHang – zamierza w tym roku skomercjalizować latające samochody. Koncern XPeng ma już spółkę XPeng AeroHT, która pracuje nad pojazdem pionowego startu i lądowania eVTOL, który ma być wyjątkowy. „Zwykłe pojazdy eVTOL nie mogą poruszać się po ziemi, ale nasz model ma podwójne zastosowanie” – powiedział Qiu Mingquan, wiceprezes XPeng AeroHT.
Firma EHang ma już opracowany model EH216-S. Na początek nastawia się na rynek B2B. Zmierza nawiązać współpracę z hotelami i firmami turystycznymi w regionach takich jak Bliski Wschód i Azja Południowo-Wschodnia. Sprzedaż modelu ruszyła 1 kwietnia, kosztuje 410 tys. USD.
Firma AutoFlight od ponad dwóch lat rozwija swój pięciomiejscowy samolot Prosperity eVTOL. W lutym tego roku ogłosiła, że jej powietrzna taksówka ukończyła „pierwszy na świecie międzymiastowy lot elektryczną taksówką powietrzną” między miastami Shenzhen i Zhuhai w południowych Chinach. Prototyp pokonał 50-kilometrową trasę przez deltę Rzeki Perłowej w zaledwie 20 minut. Państwowy producent samochodów Guangzhou Automobile Group opracowuje pojazd GOVE eVTOL, w którym sekcja samolotu oddziela się od pojazdu. Loty testowe mają rozpocząć się w przyszłym roku. Z kolei Aerofugia – spółka córka koncernu Geely – produkuje samolot eVTOL, który może pomieścić sześć osób i latać na długich dystansach.
Tekst przygotował FXMAG