Spółka McDonald’s zanotowała w I kwartale 2023 zyski i sprzedaż, które pobiły szacunki Wall Street. Legendarny fast food poniósł ceny, a mimo to doświadczył silnego popytu na oferowane produkty.
McDonald’s zaskakuje wynikami finansowymi, a kurs jest w trendzie wzrostowym, na historycznych szczytach. Jednak zarząd McDonald’s widzi duże wyzwania, ponieważ konsumenci stają się ostrożniejsi w wydatkach, z uwagi na utrzymującą się wysoką inflację.
Obecnie spółka McDonald’s jest wyceniona na giełdzie na 214 mld USD, o 17% więcej, niż przed rokiem. W 5 lat jej wartość rynkowa poszła w górę o 110%.
Notowania McDonald’s – 5 lat
McDonald’s przebił oczekiwania Wall Street
Kurs McDonald’s znalazł się wczoraj na historycznym maksimum, a spółka zaraportowała zysk za I kwartał 2023 w wysokości 2,63 USD na akcję, przy sprzedaży 5,9 mld USD. Analitycy ankietowani przez FactSet oczekiwali zysku w wysokości 2,33 USD na akcję, przy przychodach w wysokości 5,59 mld USD. W I kwartale 2022 roku McDonald’s miał 2,28 USD zysku na akcję, przy sprzedaży wynoszącej 5,67 mld USD. Co ważne, sprzedaż like-for-like (w lokalach porównywalnych) wzrosła w I kwartale br. o 12,6%, bijąc szacunki analityków.
„Nasze mocne wyniki za I kwartał pokazują, że nasza strategia Accelerating the Arches działa. Sprzedaż porównywalna wzrosła aż o 12,6% r/r, dzięki strategicznym podwyżkom cen i pozytywnemu wzrostowi ruchu” – powiedział dyrektor generalny McDonald’s Chris Kempczinski.
Inflacja od zawsze jest w pewnym sensie dobrodziejstwem dla McDonald’s. Wyższe ceny sprawiają, że stołowanie się na mieście w restauracjach staje się droższe. To przekierowuje ruch do McDonaldsa, staje się on atrakcyjną opcją dla wielu konsumentów. Zarząd McDonald’s potwierdza, że firma nadal zyskuje udział w rynku, ponieważ marka jest znana i lubiana przez klientów we wszystkich grupach dochodowych w USA i daje klientom ze wszystkich grup pewną wartość.
Warto dodać, że ostatnio widać śmiałe akcje marketingowe firmy McDonald’s. Fast food uruchomił kilka kampanii, w tym „Cardi B & Offset Meal”, i wszedł w partnerstwo z Krispy Kreme, aby serwować pączki w wielu lokalizacjach.
Wysoka inflacja z jednej strony pomaga, z drugiej szkodzi
Jednak zarząd mówiąc o całym 2023 roku, zachował ostrożność. Podtrzymał swoje prognozy, ale wskazał, że spodziewane słabe otoczenie gospodarcze – oraz możliwość wystąpienia recesji zarówno w USA, jak i w Europie – będzie biło w biznes.
McDonald’s przyznał, że inflacja podnosząca koszty żywności i pracy wywiera presję na marże operacyjne, które w lokalach własnych wyniosły 13,5%, co według zarządu było wartością niższą od prognozowanej. Konsensus wśród analityków zakładał 14,1%.
Zarząd McDonald’s uważa, że choć inflacja spada, to pozostanie w wysokich wartościach jednocyfrowych. Przyznał, że obserwowane są ostrożniejsze zakupy ze strony klientów, którzy zaczynają ograniczać swoje zamówienia do menu podstawowego. Warto dodać, że w tym miesiącu McDonald’s tymczasowo zamknął swoje biura w USA i rozpoczął zwalnianie pracowników – jak informował „The Wall Street Journal”. Jak widać, wysoka inflacja i groźba recesji ciążą nawet biznesowi, który na takim środowisku powinien w teorii korzystać.