Producent ciasteczek Oreo, firma Mondelez, chce, by stały się one „Coca-Colą rynku ciastek”. Jednak przed spółką jeszcze długa droga i konieczność poprawy niektórych wskaźników, by mogła odgrywać ważną rolę w portfelu Warrena Buffetta.
Czy Oreo staną się „Coca-Colą rynku ciastek”?
Chce tego Mondelez International – producent Oreo. Gdyby tak się stało, akcje Mondelez mogłoby odgrywać większą rolę w portfelu Warrena Buffetta, który przecież akcje Coca-Coli trzyma już blisko 40 lat. Obecnie akcje Mondelez (578 tys.) stanowią ledwie 0,01% w portfelu Berkshire Hathaway (mają wartość rynkową ledwie 38,5 mln USD). Można więc powiedzieć, że Buffett wziął Mondelez na celownik i czeka na rozwój sytuacji.
Notowania Mondelez na tle S&P500
Warto zwrócić uwagę, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy akcje Mondelez zachowują się lepiej, niż walory innych spółek śledzonych przez fundusz SPDR Consumer Staples Select Sector ETF. Od czasu, gdy portal Barron’s polecił akcje Mondelez pod koniec października 2022, kurs poszedł w górę o 11%. Spółka jest relatywnie tania (jest notowana przy 21-krotności przyszłych zysków, podczas gdy S&P500 jest notowany przy 18-krotności).
Spółka Mondelez International – produkująca nie tylko Oreo, ale też cukierki i czekoladę Cadbury – pokazała zaskakująco dobre wyniki finansowe za IV kw. 2022 oraz cały 2022 r. Zarobiła w IV kw. 583 mln USD, czyli 73 centy na akcję, przy wzroście przychodów o 13,5% do 8,7 mld USD. Analitycy spodziewali się 70 centów za akcję, przy przychodach 8,33 mld USD.
W całym 2022 roku przychody Mondelez urosły o 9,7% do 31,5 mld USD, a najwięcej w Ameryce Łacińskiej (30%). Przychody segmentu Oreo skoczyły do 4,2 mld USD w 2022 r., z 2,9 mld USD w 2018 roku. Choć zysk na akcję w całym 2022 roku spadł o 35%, do 1,96 USD.
Producent Oreo spodziewa się w 2023 roku wzrostu przychodów o 5%-7% oraz znaczącego wzrostu zysku na akcję. Estymacje analityków zakładają wzrost zysku na akcję o 6% w 2023 r.
Obecnie spółka Mondelez jest wyceniona na 89,4 mld USD. Wskaźnik C/Z = 33,46. Wypłaca ona dywidendę, ale raczej skromną (stopa wynosi 2,35%).
Mondelez International jest globalnym liderem w sprzedaży czekolady, ciastek, gum do żucia i cukierków. Firma zatrudnia ludzi w 150 krajach na całym świecie. Jest właścicielem wielu popularnych marek, nie tylko Oreo, ale także belVita i LU, Cadbury, Milka i Toblerone.
Tekst sporządził FXMAG