Alphabet, czyli spółka stojąca za Google, pokazała wyniki finansowe za pierwszy kwartał, które zatrzymały dotychczasową serię rozczarowujących raportów. Internetowy gigant przebił oczekiwania analityków, mimo poniesienia kosztów największej w swojej historii redukcji etatów i przestrzeni biurowej. Po publikacji wyników akcje Alphabet rosły ponad 5%.
Google wreszcie bez rozczarowań
Alphabet w pierwszy kwartale tego roku zanotował przychody ze sprzedaży na poziomie 69,8 mld dolarów, co jest wzrostem o 3% w skali roku. To wynik powyżej oczekiwań analityków, którzy spodziewali się przychodów na poziomie 68,9 mld dolarów. Jednocześnie, dynamika przychodów ze sprzedaży była znacząco niższa niż rok temu, kiedy w pierwszym kwartale 2022 roku wyniosła 23% r/r.
Warto dodać, że jest to trzeci z rzędu kwartał dla Alphabetu, w którym roczna dynamika przychodów utrzymuje się w jednocyfrowym przedziale, podczas gdy w poprzednich latach spółka konsekwentnie utrzymywała dwucyfrowe wzrosty. W trzecim kwartale 2022 roku dynamika przychodów wyniosła 6% w skali roku, a kwartał później był to zaledwie wzrost o 1% r/r.
Alphabet w pierwszych trzech miesiącach tego roku pozytywnie zaskoczył również swoją rentownością – zysk netto operatora Google wyniósł 15,05 mld dolarów, natomiast zysk na akcję (EPS) osiągnął poziom 1,17 dolara. Analitycy oczekiwali EPS w wysokości 1,07 USD. Wynik netto Alphabet był jednak niższy niż rok wcześniej, kiedy EPS wyniósł 1,23 dolara przy zysku na poziomie 16,43 mld USD. Oznacza to spadek zysku „na czysto” o niecałe 5% r/r. Spółka piąty kwartał z rzędu notuje ujemną dynamikę zysku w skali roku, co jeszcze nigdy wcześniej nie miało miejsca w jej historii.
Dla Alphabet jest to jednocześnie pierwszy kwartał z wynikami powyżej rynkowego konsensusu po serii czterech kolejnych raportów, które nie spełniły oczekiwań analityków.
Przychody Alphabet w pierwszym kwartale
W pierwszym kwartale tego roku segment wyszukiwarki Google odpowiadał za ponad 57% wszystkich przychodów spółki. Wyniosły one 40,36 mld dolarów, wobec 39,618 mld USD rok wcześniej. Przychody z reklam w serwisie YouTube wyniosły niecałe 6,7 mld dolarów, w porównaniu do 6,86 mld dolarów rok wcześniej. To już kolejny kwartał w którym reklamy na YouTube dają niższe przychody niż rok wcześniej.
Segment reklamowy Alphabet wygenerował łącznie 54,55 mld dolarów przychodów, wobec 54,66 mld USD rok wcześniej.
Wzrost przychodów zanotował segment chmurowy (Google Cloud), którego przychody wyniosły 7,45 mld dolarów, wobec 5,82 mld USD rok wcześniej. Co ciekawe, Google Cloud po raz pierwszy zanotował dodatni wynik – zysk operacyjny w pierwszym kwartale wyniósł 191 mln dolarów, wobec straty na poziomie ponad 706 mld USD rok wcześniej.
TAC (Traffic Acquisition Cost), czyli łączne koszty pozyskania ruchu, w pierwszym kwartale wyniosły 11,72 mld dolarów (wobec 11,99 mld USD rok wcześniej), co daje bardzo dobry wynik na poziomie 16,8% przychodów.
Straty wygenerowane przez segment zajmujący się rozwojem sztucznej inteligencji w pierwszym kwartale wyniosły 3,3 mld dolarów. Warto przypomnieć, że Google pod koniec marca udostępniło swojego publicznego chat bota, mającego być odpowiedzią na Chat-GPT, czyli usługę Google Bard.
Tekst przygotował FXMAG