Dzisiejsza sesja należy do Allegro. Kurs giganta e-handlu rośnie o 10% po publikacji bardzo dobrych wyników finansowych oraz optymistycznej prognozie na I kwartał 2023 i zmianie trybu publikacji prognoz na kwartalny.
Wyniki Allegro za 2022 rok zaskoczyły pozytywnie, a szczególnie dane za IV kwartał. Allegro Pay rośnie jak na drożdżach, a grupa ma na 2023 rok ambitne plany co do rozwoju w Czechach. Kurs akcji drożeje dziś na sesji już o 10%!
Allegro w 2022 roku osiągnęło bardzo zadowalające wyniki, które okazały się wyższe od prognoz. Skorygowana EBITDA Allegro z rynku polskiego wzrosła o 11,6% r/r do 2,31 mld zł, analitycy przewidywali wzrost w przedziale 10-12%. Wartość GMV (wartość towarów sprzedanych za pośrednictwem polskiej platformy) zwiększyła się o 15,9% r/r do 49,4 mld zł przy prognozie w przedziale 15-17%. Przychody poszły w górę o 24,1%, do 6,65 mld zł, a analitycy zakładali 23-26%. Całoroczny CAPEX wyniósł 662 mln zł (zakładany był przedział 650-700 mln zł).
Szczególnie zachwyciły wyniki IV kwartału. Skorygowana EBITDA urosła o 41,2% r/r, do 708 mln zł, tymczasem konsensus PAP Biznes zakładał 670,5 mln zł. Przychody z polskiego rynku poszły w górę o 26,5%, do 2 mld zł. Zysk wyniósł 179,5 mln zł, podczas gdy konsensus analityków zakładał 259,8 mln zł.
„Liczba aktywnych kupujących wzrosła w 2022 roku o kolejne 560 tys. r/r i przekroczyła w IV kwartale 14 mln, zaś średnia wartość GMV na aktywnego kupującego na polskiej platformie zwiększyła się w tym czasie o 11,3% do 3 515 zł. Kupujący obecnie jeszcze bardziej doceniają konkurencyjne ceny i coraz wygodniejsze dostawy oferowane przez Allegro, co widać chociażby po wiodącym w branży wskaźniku jakości obsługi rNPS, czyli miary zadowolenia klientów Allegro, na poziomie 80,8 pkt” – twierdzi spółka w raporcie.
„Rok 2022 był prawdopodobnie jednym z najtrudniejszych w najnowszej historii e-commerce’u jako takiego. Tym bardziej doceniamy więc fakt, że był on kolejnym rokiem wzrostu dla Allegro. Zaprezentowaliśmy nasze prognozy na 2022 rok 24 lutego, czyli dokładnie w dniu, w którym rozpoczęła się inwazja Rosji na Ukrainę. Wywołana nią tragedia wciąż zmienia krajobraz geopolityczny, dokłada się do presji inflacyjnej i stanowi źródło niepokojów na rynkach, zakłócając działanie łańcuchów dostaw i utrudniając realizację biznesplanów w wielu różnych branżach.
Dostosowaliśmy się odpowiednio do tych wymagających okoliczności. W trakcie pandemii Allegro pełniło dla wielu naszych klientów rolę koła ratunkowego, a obecnie, w czasie podwyższonej inflacji, jedynie dowodzi swojego statusu platformy zakupowej nr 1. Zrealizowaliśmy oczekiwania finansowe na rok 2022″ – skomentował prezes Allegro Roy Perticucci.
Tekst przygotował FXMAG