Wskaźnik wolnych miejsc pracy – co to takiego?
Na początek przyda się krótkie wyjaśnienie: czym jest wskaźnik wolnych miejsc pracy (job vacancy rate, JVR)? Jak tłumaczy GUS, pokazuje on udział nieobsadzonych miejsc pracy w sumie miejsc obsadzonych i wakatów. Innymi słowy: wskazuje, jaką część wszystkich miejsc pracy stanowią te wolne, czekające na pracowników
Wskaźnik JVR w Europie
Z wrześniowych danych Eurostatu wynika, że na koniec drugiego kwartału br. wskaźnik JVR dla UE wyniósł 2,4%, a dla strefy euro 2,6%. Dla porównania w analogicznym okresie 2023 roku było to odpowiednio: 2,9% oraz 3,1%. W okresie od kwietnia do czerwca br. najwyższe wskaźniki JVR miały Belgia (4,4%), Holandia (4,4%) i Austria (4%).
Po drugiej stronie zestawienia znalazły się Rumunią, Bułgaria, Polska i Hiszpania. Wszystkie z wynikiem poniżej 1%. W przypadku Polski było to 0,9%, odnotowano zatem wynik zbliżony do tych rejestrowanych we wcześniejszych kwartałach. To kiepskie wieści, ponieważ omawiany wskaźnik sygnalizuje popyt przedsiębiorstw na pracowników. Z poniższej tabeli jasno wynika, że niski wskaźnik był notowany np. w 2020 roku, gdy obowiązywały już ograniczenia dla biznesu wynikające z pandemii.
W Polsce ubywa wakatów
Z wrześniowych danych GUS wynika, że na koniec czerwca w Polsce odnotowano niespełna 111 tys. wolnych miejsc pracy. To o 1,2 tys. mniej niż w pierwszym kwartale br. i o 2,4 tys. mniej niż w analogicznym kwartale roku minionego. Wskaźnik nie ma jednak takiej samej wartości we wszystkich regionach. Najwyższy był na koniec drugiego kwartału w stolicy i jej okolicach (1,08%). Lepiej od średniej wyglądało to w województwach małopolskim czy dolnośląskim. Najgorzej JVR prezentował się w województwie świętokrzyskim (0,36%), popyt na pracowników był też niski na tzw. ścianie wschodniej
GUS przygląda się poszczególnym regionom, ale też rodzajom prowadzonej działalności. I tak najwyższy wskaźnik wolnych miejsc pracy odnotowano w segmencie „budownictwo”: 1,89%. W tej branży zarejestrowano też najwyższy wzrost wskaźnika wolnych miejsc pracy w porównaniu z drugim kwartałem minionego roku – wyniósł 0,29 p. proc. Z kolei największy roczny spadek wskaźnika dotyczył segmentu informacji i komunikacji.
Tekst przygotował FXMAG