- Jakie plany ma Elon Musk?
Bezkompromisowe decyzje Trumpa i jego ludzi
Pomimo tego, że Donald Trump uchodzi za kontrowersyjnego polityka, wyniki wyborów pokazały, że zdecydowana większość Amerykanów wolała, by to jednak on nimi zarządzał. Można odnieść wrażenie, że ewidentne zwycięstwo tylko nakręciło nowego prezydenta, który dodatkowo utwierdził się w przekonaniu, że musi działać bezkompromisowo według swojej wizji.
W efekcie Trump już zapowiedział decyzje, które będą miały bardzo daleko idące skutki. Polityka Trumpa będzie dążyła do izolacjonizmu, co ten już potwierdził, obiecując praktycznie połowie świata dodatkowe cła. Niedawno zarzekł się, że 25% opłaty nałoży na Kanadyjczyków i Meksykanów, bo to ich obwinia za epidemię narkotyków w USA. Wcześniej obiecał Unii Europejskiej cła na poziomie od 10% do 20%, a Chinom na poziomie aż 60%.
Na tym oczywiście nie koniec. Już zapowiedziane zostały poważne ulgi podatkowe dla amerykańskich przedsiębiorstw, co niesłychanie nakręciło tamtejszy rynek akcyjny. Dodatkowo została wypowiedziana wręcz niemal otwarta wojna z nielegalnymi imigrantami. A na tym nie koniec, bo Republikanom nie podobają się też ustanawiane przez poprzednie rządy agencje i podmioty. Ich ilość ma być redukowana.
Czym jest CFPB?
Jedną z takich agencji jest CFPB (Consumer Financial Protection Bureau). Powołano ją do życia po kryzysie ekonomicznym, który miał miejsce w 2008 roku. Jedną z jego przyczyn były nieodpowiednie praktyki dotyczące wydawania kredytów hipotecznych. Agencja miała dbać o to, by taka sytuacja się nie powtórzyła. Ponadto chroniła też konsumentów przed nieuczciwymi praktykami ze strony banków i innych przedsiębiorstw finansowych. Tak zapowiadała ją jej pomysłodawczyni, senator Elizabeth Warren:
Czasy ukrywania pułapek i kruczków w małym druczku się skończyły Dotychczasowe działania agencji faktycznie można było uznać za sukces. Przynajmniej z perspektywy konsumenta, bo raczej nie z punktu widzenia firm, które musiały się do nowych realiów dostosować. Przez 14 lat swojego funkcjonowania agencja odzyskała na rzecz klientów aż 19,6 miliarda dolarów, które ci stracili przez nieuczciwe zagrania przedsiębiorstw. Dodatkowo stała za nałożeniem cywilnych kar na te firmy o łącznej wartości 5 miliardów dolarów.
Tekst przygotował FXMAG