Esotiq & Henderson ponownie zaskakuje wynikami. Spółka raportuje dobre rezultaty, jednak pojawiają się głosy studzące przedwczesny optymizm. Dlaczego?
Mocny wzrost to efekt bazy?
Po 9 miesiącach br. spółka Esotiq & Henderson odnotowała 204,4 mln zł przychodów, co jest wzrostem o 9,8% w ujęciu rocznym. EBITDA wyniosła 22,9 mln zł (+0,9% r/r), natomiast zysk operacyjny wzrósł o 1,1% r/r, osiągając 11,5 mln zł. Przedsiębiorstwo z branży odzieżowej raportowało spadek zysku netto. Ten był niższy o 45,3% w skali roku, wynosząc 5 mln zł.
„To był kolejny udany kwartał dla grupy Esotiq & Henderson. Po raz kolejny zanotowaliśmy rekord sprzedaży utrzymując marżę brutto na sprzedaży powyżej 61%. Niewielki spadek marży brutto na sprzedaży w porównaniu z drugim kwartałem tego roku, jest efektem zwiększonych wyprzedaży przy jednoczesnym obniżeniu stanu zapasów, gdyż w trzecim kwartale wyprzedawaliśmy starsze sezony” – powiedział Adam Skrzypek, p.o. prezesa Esotiq & Henderson.
Skrzypek dodał również, że przed spółką bardzo ważny czas, a więc przedświąteczny okres zakupowy. Spółka liczy, że uda jej się osiągnąć lepsze wyniki. W tym kontekście warto przywołać również sprzedaż internetową, która odnotowała wyraźny wzrost. W III kwartale w kanale e-commerce odnotowano wzrost o 38% r/r (16 mln zł). Warto zaznaczyć, że był to wynik zbliżony do uzyskanego w punktach stacjonarnych. Od początku roku sprzedaż internetowa wzrosła o 39%, kształtując się na poziomie 40 mln zł.
“Na początku warto dodać, że jest to jeden z najsłabszych wzrostów przychodów r/r w ostatnich latach. Tak słabego wzrostu przychodów trzeba szukać w 2020 roku, kiedy branża doświadczyła ogromnych perturbacji spowodowanych lockdownami” – komentuje Aleksander Borzęcki, analityk FXMAG.
Jak dodaje Borzęcki, mimo wzrost przychodów w III Q 2023 roku (+9,8% r/r) koszty sprzedaży wzrosły o wiele mocniej (+16,9% r/r). Spółka musi mocniej przyjrzeć się tej grupie wydatków, aby generować wyższe zyski operacyjne w długim terminie.
“Poprawa marży brutto na sprzedaży o 2,4 punktu procentowego, o której wspomina spółka w komentarzu to również efekt bazy. Po prostu III Q 2022 roku był jednym z najsłabszych kwartałów w ostatnich latach pod względem osiąganej rentowności, dlatego nie ma co popadać w przesadny optymizm. Jako przykład można podać III Q 2018 roku kiedy spółka miała 61,6% marży brutto na sprzedaży, co było wynikiem lepszym niż w III kwartale b.r. (61,3%). Również w III Q 2020 i III Q 2021 roku spółka osiągała wyższą rentowność niż w ostatnim kwartale” – dodaje analityk.
Ekspansja w kierunku Europy Zachodniej
Esotiq & Henderson chce rozwijać sprzedaż na Zachodzie. W tym celu poszerzono dział produkcji czy zbudowano dział marketplace. Szersza ekspansja w krajach Europy Zachodniej i Południowej ma być możliwa dzięki współpracy z Zalando w Austrii i Szwajcarii. Ponadto pod koniec września otwarto salon w Serbii. Do końca roku w kraju ma być łącznie 5 placówek handlowych spółki.
Esotiq radzi sobie dobrze pomimo trudnego otoczenia w branży odzieżowej. Sytuacja wynika głównie z ciepłej jesieni, która odroczyła sprzedaż kolekcji zimowej, narażając firmy na ogromne straty. To także presja inflacyjna po stronie kosztów i ogólne pogorszenie nastrojów w handlu.
Tekst przygotował FXMAG