PKP Cargo pokazał wyniki za pierwszy kwartał, zgodne z wcześniejszymi szacunkami. Mimo spadku udziału w rynku towarowych przewozów kolejowych, spółka notuje ponad 30% wzrost przychodów i po raz pierwszy od 2019 roku kończy… pierwszy kwartał na plusie. I to nie byle jakim, bo ponad 100 milionowym
Pierwszy kwartał na plusie
PKP Cargo po zakończeniu wtorkowej sesji opublikował sprawozdanie finansowe za pierwszy kwartał 2023 roku. Przewoźnik kolejowy odnotował przychody z działalności operacyjnej na poziomie 1,576 mld złotych, co jest rezultatem lepszym zarówno od wyniku sprzed roku, jak i od szacunkowych danych spółki. Przychody wzrosły o ponad 33% w ujęciu rocznym i jednocześnie okazały się lepsze od wstępnych danych, opublikowanych przez PKP Cargo 9 maja (1,564 mld PLN).
Skonsolidowany zysk netto PKP Cargo wyniósł 104,2 mln złotych, podczas gdy rok temu strata netto wyniosła 47,6 mln PLN. Wynik netto okazał się zgodny z szacunkowymi danymi finansowymi, stąd też nie należy liczyć na dużą reakcję rynku na otwarciu środowej sesji, gdyż taki wynik „był już w cenie”. Zysk na akcję PKP Cargo w pierwszym kwartale wyniósł 2,33 PLN.
Warto dodać, że PKP Cargo ostatni raz zakończyło pierwszy kwartał z dodatnim wynikiem netto w 2019 roku, wówczas jednak zysk wyniósł 53,1 mln PLN netto. Zarówno pierwszy kwartał 2020, 2021 i 2022 roku kończyły się dla spółki ze stratą. Dla porównania: czwarty kwartał zeszłego roku PKP Cargo zakończyło z rekordowym zyskiem netto w wysokości 152,7 mln złotych.
Wynik EBITDA wyniósł 359,4 mln złotych, w porównaniu do 152,4 mln PLN rok wcześniej. Zysk operacyjny bez uwzględnienia amortyzacji (EBITDA) również okazał się zgodny z wcześniejszymi szacunkami spółki.
Grupa PKP Cargo przewiozła w pierwszym kwartale br. 23,3 mln ton ładunków (łącznie w Polsce przetransportowano w tym okresie 60,4 mln ton towarów drogą kolejową), co stanowi spadek o około 2,6 mln ton r/r (-10%), natomiast praca przewozowa osiągnęła poziom 6 417 mln tonokilometrów.
Jednocześnie koszt energii i paliwa trakcyjnego w pierwszym kwartale wyniósł 257,4 mln złotych, wobec 183,5 mln PLN rok wcześniej.
Udział PKP Cargo w rynku kolejowym przewiezionych towarów wg masy spadł po marcu do 33,93%, wobec 36,92% w analogicznym okresie 2022 roku. Według pracy przewozowej, udział PKP Cargo spadł po marcu do 37,02 proc. rynku z 40,64 proc. w analogicznym okresie 2022 r.
Tekst przygotował FXMAG