Oszustwo „na pracownika banku”
Jak podała dziś polska policja, ponad 320 tys. zł stracił gorzowianin, który uwierzył, że jego konto bankowe jest zagrożone. Odebrał telefon od fałszywego pracownika banku i za jego namową przelał swoje pieniądze na rzekomo bezpieczne konto techniczne.
Co ciekawe, mężczyzna po pierwszym telefonie rozłączył się, ale po chwili otrzymał kolejny telefon. I co jeszcze ciekawsze, na wyświetlaczu podobno pojawił się numer i nazwa banku. W prawdziwość tego połączenia ofiara uwierzyła i została namówiona do przelewu.
W trakcie drugiego połączenia mężczyzna nabrał jednak znów podejrzeń, przerwał rozmowę i zadzwonił do swojego banku. Wtedy potwierdzono, że padł ofiarą oszustwa. Pracownik banku natychmiast zablokował wszystkie konta ofiary, jednak wykonane transakcje finansowe były niemożliwe do cofnięcia.
Policja zaznacza, że w trakcie takiego fałszywego połączenia, oszuści zawsze wywierają presję na potencjalną ofiarę. Chcą, by ofiara działała szybko, bez zastanowienia, w emocjach
Oszustwo „na firmę kryptowalutową”
Kilka dni temu pojawiły się informacje o oszustwie na firmę kryptowalutową. Na drodze takiego oszustwa mieszkaniec powiatu gdańskiego stracił prawie 70 tys. zł.
Oszukany otrzymał telefon od mężczyzny podającego się za pracownika firmy z branży kryptowalutowej. I otrzymał informację że na jego rachunku zamrożone jest 10 tys. euro. Oszukany otrzymał instrukcję w jaki sposób może wypłacić pieniądze. Dał się namówić do instalacji aplikacji, poprzez którą oszust kontynuował proces oszustwa, namawiając do kolejnych inwestycji.
Po zakończonej rozmowie, oszukany postanowił zadzwonić do mężczyzny, z którym rozmawiał, ale odebrała inna osoba, która zupełnie nie miała pojęcia o całej sprawie. Wtedy oszukany zorientował się, że stracił 70 tys. zł.
Policja przypomina, że w trakcie podejrzanych rozmów telefonicznych:
– nie należy za namową instalować żadnych aplikacji lub wchodzić przez wysłane linki,
– najlepiej zakończyć rozmowę i zadzwonić do swojego banku, by zweryfikować prawdziwość wcześniejszego połączenia,
– nie należy wdawać się w rozmowę z oszustem, trzeba jak najszybciej przerwać połączenie,
– oszuści wywierają presję na swojego rozmówcę, chcąc zmusić go do jak najszybszego, często pochopnego działania, w tym celu zasypują osobę dużą ilością informacji i obiecują wielkie zyski.
– w sytuacji, gdy dzwoni do nas osoba i próbuje wyłudzić pieniądze, należy przerwać połączenie i zawiadomić policję.
Tekst przygotował FXMAG