Na czym polegało badanie?
Badanie IMAS „Kobiety w biznesie” zostało przeprowadzone na zlecenie Rzetelnej Firmy, by sprawdzić, jak branża biznesowa, w której większość szefów to mężczyźni, patrzy na kobiety. By jednak badanie było uczciwe, ankietowano podobną liczbę osób obydwu płci. Ci, którzy spodziewaliby się wniosków wskazujących na szowinizm przedsiębiorców, przeglądając wyniki mogliby się nieźle zdziwić. Branża nie tylko potrafiła docenić panie, ale wręcz w wielu kwestiach stawia ich ponad swoich męskich pracowników.
Jakie kryteria w ogóle badano? Ankietowani mieli oceniać 7 cech swoich współpracowników: uczciwość, komunikatywność, zaufanie, terminowość, innowacyjność, rzetelność i odpowiedzialność społeczną. Zadbano także o to, by próba badawcza składała się z osób pracujących w różnych firmach. Na tapet wzięto zarówno mikroprzedsiębiorstwa, jak i średnie firmy.
Źródło: Rzetelna Firma
W czym kobiety są lepsze od mężczyzn?
Krzywdzące dla pań stereotypy kazałyby nam myśleć, że w większości z badanych kryteriów wyżej oceniono mężczyzn. Okazuje się jednak, że te niewiele mają z rzeczywistością wspólnego. Wyniki wskazują bowiem, że spośród 7 badanych płaszczyzn, kobiety lepiej oceniono w aż 4! Co ciekawe, nie oznacza to, że panowie zdominowali 3 kolejne. Ewidentnie lepsze wyniki mieli tylko w jednej. W pozostałych przypadkach nie odnotowano znaczących różnic wynikających z płci.
W czym w takim razie kobiety okazały się lepsze? Przede wszystkim zostały uznane za ewidentnie bardziej odpowiedzialne społecznie od mężczyzn. Dokładnie o 8,7 punktu procentowego, co jest największą różnicą w całym badaniu. Drugie kryterium z największą rozbieżnością to terminowość. W tej kwestii panie oceniano o 4,2 punktu procentowego lepiej niż panów, którzy widocznie są mniej punktualni i częściej spóźniają się ze swoimi zadaniami.
Następną cechą, która u pań oceniana jest lepiej, okazała się być zwykła, ludzka uczciwość. Na tej płaszczyźnie przewaga pań wyniosła 2,7 punktu procentowego. Najmniejsza, ale zauważalna, warta odnotowania różnica dotyczyła komunikatywności. Tu przewaga pań wyniosła już tylko 2 punkty procentowe.
W czym takim razie panie ustąpiły panom? Mężczyzn oceniano wyżej w kategorii innowacyjności. To oni mają lepiej dostosowywać się do nowych trendów i częściej szukać nowych rozwiązań. Tu różnica wyniosła 4,7 punktu procentowego.
Dlaczego tak jest?
Jeszcze istotniejsze od samych wyników takich badań, są przyczyny na nie wpływające. Dlaczego panie lepiej ocenia się w tylu kategoriach, ale akurat nie w innowacyjności? Autorzy badania podjęli się próby wytłumaczenia tych kwestii, choć oczywiście ich szczegółowa analiza to tak naprawdę materiał na pracę magisterką z socjologii. Co w takim razie wywnioskowano w badaniu? Tak tłumaczona jest przewaga pań we wspomnianych wyżej kryteriach:
Różnice w ocenach w takich obszarach jak odpowiedzialność społeczna czy terminowość mogą być efektem kulturowych oczekiwań wobec kobiet, które są postrzegane jako bardziej odpowiedzialne i skrupulatne – dowiadujemy się z badania
Dominującą innowacyjność u panów wytłumaczono z kolei tym, że jest ich po prostu więcej w branżach związanych z nowymi technologiami.
Tekst przygotował FXMAG