Liczba paczkomatów ponownie wzrosła, ale spadła liczba “niepaczkomatowych” punktów obsługi w Polsce
Akcje InPost na holenderskiej giełdzie Euronext wystrzeliły w górę do najwyższych poziomów od 2021 roku. Raport finansowy za II kwartał 2023 roku okazał się bowiem bardzo korzystny wskazując na rozwój sieci paczkomatów w Polsce, a także zagranicznych biznesów spółki.
Rajd akcji InPost w odpowiedzi na raport finansowy za II kwartał
Kurs akcji InPost na giełdzie w Amsterdamie wspina się o blisko 9% do 11,68 euro. To kontynuacja silnego trendu wzrostowego, którego rezultatem jest to, że notowania spółki są obecnie najwyżej od listopada 2021 roku. Powodem są solidne wyniki finansowe i świetne wskaźniki rozwoju biznesu.
InPost może pochwalić się imponującym wzrostem liczby paczkomatów w Polsce do 20 tys. 652 urządzeń. Względem poprzedniego roku jest ich o 12,1% więcej. Jeszcze lepiej wyglądają statystyki w przypadku zagranicznych rynków, gdzie liczba paczkomatów wzrosła o 29,6% rdr do 10 tys. 791 maszyn.
W Wielkiej Brytanii i we Włoszech InPost dostarczył 13,3 mln paczek w II kw. 2023 roku osiągając przychód 131 mln zł, o 177% wyższy niż przed rokiem.
Zachodnie rynki szansą dla InPost?
Pokazuje to, że właśnie zachodnie rynki są tymi, na których InPost może jeszcze zaprezentować imponujące wskaźniki wzrostu i na nich mogą skupić się wysyłki grupy. Zwłaszcza, że możliwe jest już nasycenie rynku w Polsce. Coraz mniej jest obszarów pozbawionych paczkomatów i wydawać się może, że mapa urządzeń zaczyna dość szczelnie pokrywać terytorium naszego kraju. Taki stan rzeczy sugeruje zmniejszenie liczby punktów obsługi “niepaczkomatowych” z 6,9 tys. przed rokiem do 3,5 tys. obecnie.
Z kolei wolumen obsłużonych przesyłek wyniósł 214,7 mln sztuk i wzrósł w II kw. 2023 roku o 19% rdr. To znacznie lepsza dynamika niż w przypadku branży e-commerce.
Wyniki finansowe InPost za II kw. 2023 roku
Świetnie prezentują się również wyniki finansowe, które także osiągają dwucyfrowe wskaźniki wzrostu. Przychody InPost w II kw. 2023 roku wzrosły o 26% rdr osiągając poziom 2,14 mld zł. Skorygowana EBITDA zwiększyła się o 35% rdr do 690,1 mln zł.
Zwiększył się także zysk netto, o 35% rdr do 690,1 mln zł. Jeszcze lepiej wskaźnik ten wygląda, gdy spojrzymy wyłącznie na Polskę: wzrost o 37,1% rdr do 618,9 mln zł.
„Niezwykle zachęcające jest to, że firma nadal odnotowuje wysoki poziom wzrostu i rentowności. Wzrost wolumenów o 19% świadczy o naszym zaangażowaniu w zapewnianie konsumentom wyjątkowego poziomu usług. W odpowiedzi na utrzymujący się wysoki poziom popytu konsumentów na nasze usługi, kontynuowaliśmy inwestycje w rozbudowę sieci, co zaowocowało dalszym wzrostem udziału w rynku w naszych głównych regionach geograficznych. Wzrost w Wielkiej Brytanii, jednym z naszych kluczowych rynków, jest wspierany przez nowe partnerstwo logistyczne z Menzies, które już przyniosło wzrost wolumenów. Patrząc w przyszłość, nadal rozwijamy naszą sieć, umacniamy pozycję rynkową i dążymy do dalszej poprawy rentowności we wszystkich regionach geograficznych.” – skomentował Rafał Brzoska, prezes InPost.
Tekst przygotował FXMAG