Sztuczna inteligencja, a w szczególności agenci AI, odgrywają kluczową rolę w ułatwianiu codzienności wielu ludzi. Programy oparte na zaawansowanych modelach językowych, skutecznie automatyzują m.in. wykonywanie zadań w imieniu ich użytkowników oraz proces podejmowania przez nich decyzji.
Ostatni rok wiązał się ze wzrostem popularności narzędzi, takich jak ChatGPT. One w szybkim tempie stały się integralną częścią zarówno życia prywatnego, jak i zawodowego wielu ludzi.
Dzięki zaawansowanej analizie danych, agenci AI dostarczają spersonalizowanych wyników wyszukiwania. Nie tylko dzięki skutecznemu eksplorowaniu zasobów internetowych, ale także dostosowywaniu odpowiedzi do aktualnych trendów i potrzeb ich użytkowników.
Chociaż rynek agentów AI nadal się rozwija, już teraz zachodzi zmiana dotychczasowego trendu wyszukiwania informacji w Internecie. Jedno jest pewne – odwiedzamy coraz mniej stron, a narzędzia, takie jak ChatGPT wykonują czasochłonny research w naszym imieniu.
Jedną z firm wykorzystujących potencjał agentów AI jest fiński start-up Starcart. Platforma umożliwia konsumentom zakup produktów z wielu sklepów internetowych za pośrednictwem jednego interfejsu. W praktyce oznacza to więc jeden koszyk zakupowy oraz jedną płatność.
Ponadto, Starcart automatycznie wyszukuje najkorzystniejsze ceny produktów oraz dogodny czas oczekiwania na ich dostawę.
Grafika. Proces dokonywania zakupu przez platformę Starcart

Źródło: Starcart
„Jako konsument znam trudności związane z zakupami online. Poświęcamy zdecydowanie za dużo czasu na szukanie dostępnych produktów, porównywanie cen i ustalanie czasu dostawy. Nasza jednoprzyciskowa usługa bezproblemowego zakupu w końcu sprawi, że zakupy online będą szybkie i przyjemne dla wszystkich”. Powiedział Pasi Ilola, założyciel i szef Starcart.
Ilola przyznał, że termin agent AI może nie być jeszcze w pełni zrozumiały dla szerszej liczby osób, jednak w odpowiedni sposób odzwierciedla oferowane ułatwienie niektórych procesów jego użytkownikom.
„Terminologia dotycząca tego, co robimy, wciąż ewoluuje. […] Mocno wierzę w model agenta AI dla transakcji. Jeśli agent AI może zająć się całym ciężkim zadaniem – porównaniem produktów lub usług i sfinalizowaniem transakcji za Ciebie – dlaczego miałbyś tego nie przyjąć? […]”, dodał Pasi Ilola.
Agencje reklamowe czeka załamanie?
Agenci AI, zdaniem ekspertów, mogą trwale zmienić branżę e-commerce.
Reklamy, które do tej pory były cenione ze względu na kreatywność, czy wzbudzanie konkretnych emocji, teraz mogą być pominięte przez systemy, którym zależeć będzie jedynie na konkretnych informacjach dotyczących produktów.
Jeremiah Owyang, inwestor z Blitzscaling Ventures, zwrócił uwagę, że przyszłość reklam w branży e-commerce będzie zależała od kilku czynników.
Zgodnie z jego przewidywaniami, większość reklam w dobie rozwoju agentów AI może stać się mniej trafna, ponieważ systemy nie będą podawać swoim użytkownikom dodatkowych informacji.
Tekst przygotował FXMAG