Według najnowszych danych Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego sprzedaż opon w I kw. spadła o 25% r/r. Rosnące koszty narażają marże. Jak w obecnych warunkach radzą sobie spółki oponiarskie z GPW?
Duży spadek popytu na opony
Według danych PZPO w analizowanym okresie wzrosła jedynie sprzedaż opon motocyklowych i to zaledwie o 2% w ujęciu rocznym. Dotkliwe spadki można zaobserwować w branży samochodów ciężarowych (37% r/r), dostawczych (30% r/r), rolniczych (34% r/r) oraz przemysłowych (61%).
Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO przekazał w wypowiedzi dla PAP Biznes, że w wielu przypadkach powrócono do wolumenów z 2020 r. Dodał, że wśród dystrybutorów panuje niepokój dotyczący sytuacji w II połowie roku. Jego zdaniem obecnie zagrożeniem są szczególnie wysokie ceny energii, co obniża opłacalność całej produkcji.
Polskie spółki związane z przemysłem oponiarskim
Słowa te wydają się adekwatne w przypadku Dębicy. Zysk netto za 2022 r. wyniósł 72,6 mln zł, z czego 54,52 mln zł zarząd chce przeznaczyć na dywidendę dla akcjonariuszy (w wysokości 3,95 zł na jedną akcję), natomiast 18,08 mln zł na kapitał rezerwowy z możliwością wypłaty w przyszłych latach.
W I kw. spółka oszacowała natomiast zysk netto na poziomie 122 mln zł. W komunikacie podano, że rezultat ten jest wynikiem wyższych cen sprzedaży. Zrealizowane ceny mają odzwierciedlać wpływ wzrostu kosztów surowców i energii w listopadzie i grudniu 2022 r. wspierane czynnikami inflacyjnymi. Dodano, że poziom marży z I kw. jest nadzwyczajny i nie powinien być wyznacznikiem szacunku poziomu osiąganej marży w kolejnych okresach. Zarząd zastrzegł, że w wyniku dynamicznie zmieniających się realiów rynkowych trudno prognozować wyniki w kolejnych kwartałach.
8 maja opublikowano komunikat o zmniejszeniu produkcji. W uzasadnieniu poinformowano o widocznym spadku popytu, zarówno na rynku polskim, jak i europejskim.
Tomasz Publicewicz CEO i analityk Biznes Radar zwraca uwagę na 24. dywidendę Dębicy z rzędu, ostrzegając przed listem od Elliott Investment Management w sprawie podjęcia działań w zakresie podniesienia wartości Spółki poprzez zmiany w zarządzaniu holdingiem.
Tekst przygotowany przez FXMAG