Kolejny z brytyjskich sektorów doświadcza trudności. Tym razem mowa o szeroko pojętej motoryzacji, która dla przeciętnych gospodarstw domowych staje się zmorą w warunkach wysokich stóp procentowych.
Brytyjczycy z chęcią finansowali zakup auta kredytem
W dobie “tanich pieniędzy” rynek motoryzacyjny święcił triumf. Gospodarstwa domowe modernizowały samochody, nawet gdy nie było to konieczne. Podobnie z zakupem nowych pojazdów, niewielki odsetek Brytyjczyków kupował auta z salonu za własne oszczędności. Jak donosi The Guardian, w ostatnich latach dogodne warunki kredytowe sprawiły, że obywatele chętnie korzystali z różnych form finansowania, decydując się na zadłużenie. Przez ostatnią dekadę taki sposób finansowania otwierał rynek dla ludzi bez większych oszczędności.
Tak było jeszcze przed podwyżkami Banku Anglii. Warto przypomnieć, że od końca 2021 r. podniesiono główną stopę procentową 13-krotnie. Co więcej, rynek wycenia kolejną podwyżkę w kolejnym miesiącu. W analizowanym okresie średnia wysokość raty kredytu uległa podwojeniu. W czasie pandemii Pink Car Leasing odnotował 220% wzrost zapytań w porównaniu do 2019 r. Podwyżki stóp ograniczyły ten rynek. Co więcej, według ekspertów, rynek ten nosi znamiona bańki.
“Celem polityki pieniężnej jest podniesienie ceny pożyczek i zmniejszenie kwoty pożyczek. Mniej osób kwalifikuje się do finansowania samochodu, a ci, którzy to zrobią, będą płacić wyższą stopę procentową” – powiedział dla The Guardian Adrian Dally, dyrektor ds. finansów motoryzacyjnych FLA.
PCP w obliczu kryzysu a niewydolny rynek
Szczególnie popularnym sposobem finansowania był zakup kontraktowy (PCP). To połączenie pożyczki i wynajmu z możliwością wykupienia auta, gdy zbliża się koniec obowiązywania umowy. Najczęściej Brytyjczycy chętnie korzystali z możliwości wymiany pojazdu.
Wysokie stopy procentowe wymuszają jednak przerwę w tym trendzie. W praktyce oznaczać to będzie silną presję na budżety gospodarstw domowych. Jak przywołuje Jasper Jolly, redaktor Guardiana, analiza cen pięciu modeli w listopadzie przeprowadzona przez Whatcar wykazała, że miesięczne płatności PCP wzrosły średnio o 23% w ciągu trzech lat. W analizowanym okresie koszt Forda Pumy w tym modelu finansowania wzrósł z 257 funtów miesięcznie trzy lata temu do 315 funtów obecnie.
Szacuje się, że liczba odmów przyznania kredytu wzrosła o 33,6%. W praktyce co 3. Brytyjczyk spotyka się z odrzuceniem wniosku, starając się zaciągnąć kredyt osobisty. Od listopada 2021 r. nieściągalne długi wzrosły o ponad 40%. Według danych analityków AutoEngage, koszt zakupu używanego samochodu wzrósł o prawie 4 tys. GBP od czasu, gdy ceny zaczęły rosnąć w kwietniu 2020 r.
W trakcie pandemii, gdy globalna gospodarka zmagała się z brakiem półprzewodników oraz zerwanymi łańcuchami dostaw, brytyjski rynek samochodów używanych przeżywał oblężenie. Te, z powodu niedoborów, sprzedawały się znacznie szybciej niż przed 2020 r. W lipcu 2022 r. portal This Is Money poinformował, że średnie ceny używanych samochodów były o ok. 4500 GBP wyższe niż przed pandemią. Przeciętny koszt samochodu używanego wyniósł natomiast 17 252 GBP. Ceny podnoszą również warsztaty. W ostatnich kilkunastu miesiącach na podstawie cenników usług koszty napraw są prawie 15% droższe.
Tekst przygotował FXMAG