Notowania litu osiągały rekordowe wartości w 2022 r. Gdy rząd Chile ogłosił plany nacjonalizacji sektora, a Chiny ograniczyły dotacje na zakup elektryków, ceny tąpnęły. Pomimo tego wciąż wielu ekspertów postrzega go jako dobrą inwestycję długoterminową.
Notowania litu a sytuacja polityczna
Lit stanowi niezbędny składnik transformacji energetycznej na świecie. Na szeroką skalę wykorzystywany jest do produkcji akumulatorów. Zdaniem Allena Roota, analityka Barron’s, obecna sytuacja jest wynikiem niestabilności. Ekspert zwraca uwagę, że ceny litu prawie przekroczyły 90 000 USD za tonę metryczną w listopadzie 2022 r., w porównaniu z ok. 10 000 USD przed pandemią. Od tego czasu obniżyły się do około 25 000 USD za tonę.
Po gorącym dwuletnim okresie wzrostu notowania litu gwałtownie spadły, m.in. z uwagi na plany nacjonalizacji sektora wydobywczego w Chile. Kraj dysponuje ok. 30% światowych zasobów litu. Większe złoża dotychczas zidentyfikowano jedynie w Australii odpowiadającej za ok. 50%. Root przywołuje dane z USA, według których w kolejnych latach popyt ma wzrosnąć pięciokrotnie z uwagi na wzrost znaczenia elektromobilności.
Warto zwrócić uwagę na notowania trzech istotnych spółek z NYSE, Albemarle, Livent i SQM, które wydobywają lit w Ameryce Południowej (Albemarle i SQM działają w Chile, a Livent w Argentynie). Notowania odzwierciedlają gwałtowny spadek cen na początku roku z niewielkim odbiciem. Pomimo że Chile ogłosiło plany nacjonalizacji sektora, rząd zapewnił, że zamierza utrzymać obowiązujące kontrakty. Umowa z Albemarle i z państwem chilijskim ważna jest do 2043 roku.
W kwietniu ceny węglanu litu spadły o 70% względem rekordowego poziomu odnotowanego w listopadzie 2022 r. Wyniki te powiązane są przede wszystkim z obfitą podażą i słabym popytem. Spadek zapotrzebowania związany jest z zakończeniem serii dopłat, które Pekin oferował obywatelom na zakup samochodu elektrycznego. Wygaśnięcie programu przełożyło się na spowolnienie wzrostu sprzedaży NEV do 22% r/r w I kw. 2023 r. względem 93% w 2022 r. Wcześniej producenci starali się zabezpieczyć zapasy, zawierając transakcje z uwzględnieniem cen spotowych.
Z powodu niższego popytu cierpi również rynek azjatycki. Eksperci Fastmarkets, powołując się na słowa chińskiego analityka, mówią o presji, którą wywarło zaprzestanie subsydiowania pojazdów elektrycznych. Pekin jest głównym dostawcą litu do Korei Południowej i Japonii.
“Producenci baterii w Japonii i Korei Południowej nie otrzymali tak wielu zamówień, jak szacowali na początku tego roku, co spowodowało niższy, niż oczekiwano popyt na lit. Obniżenie kosztów zakupu surowców do akumulatorów było zatem najważniejsze dla producentów” – piszą analitycy Fastmarkets.
W reakcji na sytuację rynkową w Państwie Środka konsumenci z Azji Wschodniej próbują obniżyć ceny wschodnioazjatyckie do krajowych poziomów chińskich.
Nadprodukcja akumulatorów wywołuje nierównowagę
Nadprodukcja akumulatorów, którą odnotowano pod koniec 2022 r., przełożyła się na brak równowagi rynkowej. Niezrównoważony wzrost zapasów pociągnął za sobą konieczność sprzedaży produktów z dużym rabatem, ograniczając tym samym moce produkcyjne.
Tekst przygotował FXMAG