O 40% przecenione zostały akcje spółki na giełdowym debiucie. Tak tragiczny pierwszy dzień notowań rzadko się zdarza. Jest to dziwne tym bardziej, że spółka oferuje modny ostatnimi czasy napój.
Notowania chińskiej firmy produkującej herbatę bąbelkową Chabaidao spadły o prawie 40% na debiucie na parkiecie w Hongkongu! W IPO została wyceniona na prawie 4 mld USD.
Cena akcji Chabaidao – a dokładnie Sichuan Baicha Baidao Industrial – spadła wczoraj na debiucie giełdowym do 10,84 HKD. Czyli o 38% w stosunku do ceny z IPO wynoszącej 17,50 HKD. Spółka założona w 2008 roku jest operatorem sieci ChaPanda, ma blisko 8 tys. sklepów na terenie Chin. Nie wiadomo co dokładnie spowodowało tak gwałtowną przecenę akcji Chabaidao.
IPO firmy zajmującej się herbatą bąbelkową było jak dotąd największym debiutem giełdowym w Hongkongu w 2024 r.
Spółka pozyskała od inwestorów 2,59 mld HKD. Na rynku krajowym w ofercie firma sprzedała 50% papierów, w ofercie dla inwestorów zagranicznych była spora redukcja.
Firma Chabaidao podaje, że w 2023 r. była trzecim największym graczem na chińskim rynku bubble tea, 6,8% udziału. W prospekcie emisyjnym spółka ujawniła, że przychody za rok obrotowy zakończony w 2023 r. 786,8 mln USD. Urosły o 35% r/r, a zysk brutto w tym samym okresie wyniósł 1,96 mld juanów. W latach 2021-2023 skumulowana roczna stopa wzrostu zysku netto osiągnęła 21,6%.
Debiut publiczny Baicha Baidao sprawił, że założyciele spółki – małżeństwo Wang Xiaokun i Liu Weihong – stali się miliarderami o łącznej wartości netto 2,7 mld USD (mają 73% udziałów w firmie).
Eksplozja popularności herbaty bąbelkowej sprawiła, że w ciągu ostatnich kilku lat w Chinach pojawiło się co najmniej sześciu „herbacianych” miliarderów. Bubble tea to słodki napój na bazie herbaty, który zazwyczaj zawiera miękkie „bąbelki” tapioki. Napój został wynaleziony na Tajwanie w latach 80-tych XX wieku.
Po IPO Baicha Baidao ma nastąpić IPO dwóch największych rywali tej firmy:
Guming Holdings (nr 2 na chińskim rynku herbaty bąbelkowej z 9 000 sklepów) oraz Auntea Jenny (Shanghai) Industrial Co. (nr 4 na rynku). Największa chińska firma z segmentu herbaty bąbelkowej Mixue Group również rozważa IPO (ma 36 000 sklepów, co czyni ją siecią prawie tak dużą, jak Starbucks). Już w tej chwili majątek założycieli Mixue – braci Zhang HongChao i Zhang Hongfu – sięga 1,5 mld USD.
Co ciekawe, na giełdzie w Hong Kongu od 3 lat jest już producent herbaty bąbelkowej: Nayuki Holdings. Firma ta znalazła się w trudnym położeniu, gdyż oferuje produkty najwyższej jakości, a na rynku pojawiła się silna konkurencja oferująca tańsze produkty. Kurs Nayuki spadł o blisko 90% od debiutu. Według Bloomberga, założyciele Nayuki – Peng Xin i Zhao Lin – odnotowali spadek swojej łącznej wartości netto z 2,2 mld USD w 2021 roku do mniej niż 300 mln USD obecnie.
Tekst przygotował FXMAG