Producent napojów bije prognozy Wall Street
Skorygowany zysk na akcję wyniósł 74 centy (3,09 mld USD), wobec oczekiwanych 69 centów. Zaskoczyły również przychody, osiągając 11,91 mld USD względem oczekiwanych 11,44 mld USD.
“Ogólnie osiągnęliśmy solidny kwartał i podnosimy nasze całoroczne prognozy przychodów i zysków w świetle naszych wyników od początku roku (…) Nasze wiodące portfolio marek w połączeniu z dostosowanym i zmotywowanym systemem pozwala nam dzisiaj wygrywać na rynku, jednocześnie kładąc podwaliny na dłuższą metę” – skomentował James Quincey, prezes i dyrektor generalny The Coca-Cola Company.
Podwyżka cen pomogła?
Podobnie, jak w przypadku innych dużych producentów, Coca-Cola podniosła ceny w ciągu ostatnich dwóch lat, powołując się na trudniejsze otoczenie ekonomiczne. Latem zapowiedziano zakończenie cyklu podwyżek w Europie i Ameryce Północnej. W ostatnim kwartale jego ceny skoczyły o 9% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego.
Sprzedaż netto wzrosła o 8% do 11,91 mld USD, po wyłączeniu towarów. Przychody organiczne, które nie uwzględniają wpływu przejęć i zbyć, wzrosły o 11%.
Wśród zauważalnych trendów jest wzrost sprzedaży napojów bez cukru w Ameryce Północnej. Klienci kupowali w szczególności więcej butelek Coke Zero Sugar. Dla porównania Pepsi podało, że w trzecim kwartale wolumen napojów w Ameryce Północnej spadł o 6%. Ogólnie odnotowano 2% wzrostu sprzedaży musujących napojów bezalkoholowych, soków, nabiału i napojów roślinnych.
Dokonano rewizji prognoz w górę. W 2023 r. spółka spodziewa się wzrostu zysku na akcję od 7% do 8%. Poprzednie prognozy mówiły o 5-6%. Skorygowano także prognozy dotyczące przychodów organicznych, przewidując wzrost 10-11% w porównaniu z wcześniejszym przedziałem 8% do 9%.
Pojawiają się jednak obawy, że popularność leków na odchudzanie (m.in. Ozempic) wkrótce poważnie nadszarpnie wynikami Coca-Coli i Pepsi. Dla korporacji problemem może być także kurs wymiany walut. W ciągu ostatnich kilku miesięcy dolar był silniejszy niż wiele walut obcych. To istotny czynnik. Jak pokazują dane, w poprzednim kwartale wahania kursów walut obniżyły przychody operacyjne netto spółki o 4%.
Tekst przygotował FXMAG